28 juli 2011

Semester i Östersund del 5 (Hemresan)

På loppisen i Väster Ledinge köpte Mattias dessa två tomtar för totalt 15 kr.


Men hans stora fynd var ett tefat som låg i en låda på golvet. Ovansidan hade en snygg handmålad dekor och när han vände det var det märkt med den blå studiohanden!


Det är inte signerat av Stig Lindberg så vad jag förstår så betyder den blå studiohanden att det är Stig Lindbergs design men någon annan som målat? Kronan är väl målarsignaturen? Vem använde den blå kronan som signatur?


Vad betyder GG.28.12? Är det någon modell- och dekorbeteckning?

När det var dags att betala fick Mattias laxa upp 16 kr för sina fynd, dvs 1 kr för fatet! Synd att det inte fanns en kopp till! Någon som vet hur den ser ut eller vet något mer om fatet?


Kanske får tefatet bli ljusfat hos oss. Värmeljuskoppen på bilden är mammas, köpt på Hemtex.

7 kommentarer:

  1. vackert fat, tyvärr sitter jag inte inne med någon information om siffrorna/bokstäverna på baksidan.

    SvaraRadera
  2. Signaturer på fajansmålare finns här (scrolla längst ned):
    http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/gustavsberg.htm
    Men jag hittar inte någon likadan som din.
    Koppen bör ha samma mönster, men den lär nog vara värre att hitta! Fantastiskt fynd i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Hittade en bild på koppar med liknande fat:
    http://retroinredning.files.wordpress.com/2011/04/it206345_bukobject.jpg

    SvaraRadera
  4. Form55: Ja, fatet längst ner till höger liknar väldigt mkt! Det är säkert den modellen på kopp det ska vara.

    SvaraRadera
  5. Hej, har du hittat mer info om ditt fat? Jag har en skål med samma signatur men hittar heller inget. Vore intressant att veta vem det är.
    MVH
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det var den jag såg idag på FB? :) Tyvärr vet jag inte mer om signaturen nu än då. Men det är iag målat efter Stig Lindbergs design :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!