14 juli 2011

Årets loppisonsdag!

Förra året var vi på loppisrunda en onsdag i Sollefteå med omnejd och gjorde riktigt bra fynd. Onsdagar är loppisdagen nr 1 här och igår var det dags för årets onsdagsrunda för oss.

Vi började med en gårdsloppis i Bäckaskog som vi sett annonserats i tidningen. Det första jag såg var en gamal dörr med ett teakhandtag i nyskick! Dörren kostade 25 kr men jag ville bara ha trycket och den hjälpsamma kvinnan som sålde grejerna skruvade gärna bort det och sålde det för 25 kr. Bra köp! Hela dörrskylten med låsmekamism och nyckel följde också med. Jag köpte även en turkos glasvas från Ryds glasbruk för en tjuga. (tack Danjel för info) Ett vattenpass och en rejäl gamal ishacka blev det också och dottern hittade en liten duk som kostade en krona men som hon fick gratis. En bra början på dagen!



Nästa stopp var den gamla skolan i Österforse där det luktar så fruktansvärt mycket mögel! Jag har alltid sagt att man inte kan köpa sånt som drar åt sig lukt där men när jag hittade en lampskärm med röda och svarta plastband i kanonskick för 30 kr var jag så klart tvungen att frångå mina principer! Den kommer att passa utmärkt på min lampfot i teak...bara jag sanerat den från lukten! Jag köpte också sex äggkoppar i ljusgul plast med teakimitation för en krona. Lagom dyrt :) Utanför på bron ligger alltid gratissaker och där hittade vi b.l.a. en liten figur i teak. Den var smutsig och fick sig en rejäl tvätt så nu behöver den lite teakolja men det har har tyvärr ingen här i stugan. Gratis hittade vi också två bokstöd i teakfanér. Jag såg likadana bokstöd på Tradera idag och de var uppe i 100 kr :) Dottern hittade en utsågad dalahäst märkt Nusnäs. Den är inte täljd, slipad och målad men hon gillade den ändå och den var ju gratis :)


Fina fynd för totalt 31 kr :)



Innan vi nådde Sollefteå stannade vi också på Långsele-Graninge Hembygdsgård och deras lilla loppis där vi nästan alltid brukar hitta något. Jag och Mattias kastade oss samtidigt över en tallrik vars dekor vi såg skymta under något annat. En Bimbo var det! Ingen prislapp på den och inte heller på ett omärkt askfat i keramik som jag gillade. När jag frågade om priserna sa den snälla tanten att hon var extrainkallad för de hade lite folk och hon hade blivit tillsagd att ta vad hon tyckte för de ej prismärkta grejerna. 5 kr för tallriken och 10 kr för askfatet tyckte hon var lagom och jag tackade och tog emot! Dottern fick som vanligt något med sig helt gratis, denna gång ett litet påskägg :) Bimbo-tallriken hade några bestickrepor men efter några varv med nyinköpt disksvamp blev den som ny!

15 väl investerade kronor!

Känner någon igen askfatet?

I Sollefteå ägnade vi oss åt ponnyridning och leksaksshopping på Skattkistan (rena loppispriser!) innan vi tog en snabbsväng in på City Antik 10 min innan stängning. Där fanns två Bimbo-tallrikar till för 30 kr/st men de hade både bestickrepor och nagg, och nagg vet jag bestämt att man inte kan skrubba bort så dem lämnade vi kvar! Däremot köpte jag en Gefle-djuptallrik med dekoren Palace av Berit Ternell. Jag gillar den dekoren skarpt men har aldrig kommit över den tidigare. Tallriken hade några fläckar i botten men dekoren var fin så för 20 kr tänkte jag att jag kan chansa. Och mina magiska disksvampar trollade bort även dessa skavanker!


Förra året fyndade vi bra på Lions loppis i Sollefteå men denna gång kammade vi noll där. Vi avslutade iaf dagen med att bli bjudna på middag hos min kusin Helén med familj och hon hade loppisfyndat åt mig! En hel drös glasunderlägg i teak och två avlånga brickor i teak men med hård yta. Märkningen under säger att det är melamin och att brickorna tål både vatten, vin, sprit och värme! Både klisterlapp och stämpel visar tydligt att tillverkaren heter Silva. Är de svenska? Danska? En liten fyrkant -58 antar jag betyder att de är tillverkade 1958? Roligt med en så fin present! Tack Helén! :)


9 kommentarer:

  1. Wow, massor av fina fynd, kanske skulle spana loppisar i Sollefteå då det inte är så fasligt långt dit. :)

    SvaraRadera
  2. Vilka jättefina fynd! De där teakbokstöden var verkligen något extra tycker jag. Trevlig läsning också. Jag känner tyvärr inte igen askfatet. /Jenny

    SvaraRadera
  3. Jag får en svag känsla av att den lilla teakfiguren kan vara av Johnny Mattsson, Trätäljaren.
    Svårt att se på den lilla bilden.
    Du kanske kan kolla på PES.
    Här är en bra dokumentationstråd.
    http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?1488-Johnny-Mattsson-Trätäljaren&highlight=jonny

    SvaraRadera
  4. När det gäller brickorna minns jag inte om de var svenska eller kanske brittiska... vet att de i den större varianten var vanliga på lunchserveringar och dyligt. Jag har några stycken...
    Glasvasen är från Ryds glasbruk. Jag har en... ;)

    SvaraRadera
  5. Det måste ha varit en bra dag!!!!! Fina fynd.

    SvaraRadera
  6. Vilka fynd! Den lampskärmen hade jag mördat för...

    SvaraRadera
  7. Försa loppisen låg i Bäckaskog så du kan ju ändra till det. puss/Mattias

    SvaraRadera
  8. Snacka om bra dag! :) Lampskärmen var så jäklaläcker, och Bimbo för en femma kan man knappast klaga på!

    SvaraRadera
  9. Hej

    AB Bröderna Kjellström blev så småningom Silva vilket är det svenska företaget som tillverkar kompasser mm. De gjorde också Silva-brickan.

    Men nej, figuren framför lampskärmen är inte en Johnny Mattsson. Däremot verkar han ha designat en del Silva-brickor för Bröderna Kjellström. Håller just nu på att forska lite i detta.

    Med många vänliga hälsningar

    Jonny
    /det är jag som startat dokumentationstråden på om Mattsson på precisensan.se

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!