08 augusti 2011

En spontan loppisresa

I lördags hade vi tänkt oss till Nolia (en jättemarknad som är vartannat år i Umeå) men det regnade så vi packade istället in hela familjen i bilen och körde in i landet!

Vi började med en arbetskamrats flyttloppis i Klabböle. Där såldes just en snygg golvlampa från 50-talet för 300 kr när vi kom. Vi fortsatte tomhänta mot antikhusen i Rödåsel och Rödånäs. Det var vårt första besök i Rödåsel men definitivt inte vårt sista. Där samsades antikt och modernt och visades upp på ett snyggt sätt. Jag föll för ett par lampetter med snöre för att tända, 975 kr för paret. De fick dock hänga kvar och vi fortsatte tomhänta.


Vi hade förväntat oss många loppisskyltar på vägen mot Vindeln men blev besvikna när vi kom fram utan ett enda stopp. I Vindeln hittade vi iaf en infotavla med en annons för loppis i Hjuken Hällnäs så vi fortsatte dit. Där fanns två ställen med samma ägare och halva priset på allt. Prislapparna var saftigt tilltagna så det var tur att allt kunde halveras. Mattias köpte en stor gammal tomte som ska bo under granen till jul för 60 kr och jag köpte den här roliga broschen för 25 kr.


Broschen är tillverkad av Rörstrand och formgiven av C-H Stålhane. Den togs fram till H55 och det finns också matchande örhängen. Tyvärr hittade jag inga sådana men hos Porslinan kan ni se hela setet.


Vi körde längre in i landet, mot Lycksele, och stannade på ett litet ställe i Styckfors där Mattias köpte en hund som nickar med huvudet, ni vet en sån där man ska ha i bilen. Den var märkt 40 kr men "halva priset-tänket" verkade ha smittat av sig för säljaren ville bara ha en tjuga.

Vi körde tillbaka en bit och fortsatte sedan några mil efter vägen mot Sorsele. Vårt sista resmål blev Mårdsele där Vindelälvorna huserar. De hade mycket fint till helt ok priser men jag hittade inget jag riktigt fastnade för. Mattias köpte två nickande hundar till (jag ska visa dem alla senare) och en plastkyckling. Den rosiga servisen tyckte jag om och jag var lite sugen på att köpa någon del men det kändes dumt att sära på dem. Jag har en sprucken liten karott med lock i samma serie men den har jag tänkt sälja. Jag tror att de är från Tjeckoslovakien.


Vi besökte en loppis och ett café/loppis till utan att handla innan vi, utan stopp, körde de 12 milen vi lagt bakom oss tillbaka till Umeå och åt pizza hos mina föräldrar.

Lång dag, många mil, lite fynd (iaf för mig) och lite fotograferat. Men det var skoj ändå!

6 kommentarer:

  1. H55-broschen var väl ett fynd för 25 kr! Eftersom jag samlar lite grann på H55-prylar så har jag letat efter en sådan, men helst vill man ha hela setet i fint skick förstås.

    SvaraRadera
  2. form55: Ja det var ett fynd men tyvärr mi enda fynd för dagen. Broschen är väldigt fin förutom att den är krackelerad precis som Porslinans. Hoppas du hittar hela setet till bra pris snart :)

    SvaraRadera
  3. Läste i denna blogg häromdagen som också hittat den rosiga serien...
    http://stajnich.blogg.se/?tmp=08133803

    SvaraRadera
  4. vad mycket fint! den där lampetten med snöre var ju farligt snygg. och farligt dyr, verkar det som. du kanske hittar något liknande mycket billigare snart! misströsta inte. =P

    SvaraRadera
  5. Gillar broschen, såklart! ;) Synd med det höga priset på lampetterna, de var ruskigt snygga.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!