22 februari 2012

Auktionsvisning

På söndag är det auktion i Obbola, så kallad kvalitetsauktion. Idag var vi på visning och vi fick helt ostört gå igenom allt som ska säljas. Förutom John Kelly (från John Kellys Antik & Auktion som ordnar auktionen) så var det bara vi där. Visningen fortsätter dagligen tom söndag.

Radion är en riktig snygging men vi har tyvärr ingen plats för ännu en radio som varken har CD eller USB ;)
Adventsljusstaken Anna är däremot nått jag kommer bjuda på! Som ny och i originalkartong. "Vad heter du?" frågade John Kelly mig innan vi skulle gå. Då hade jag redan sagt att vi mest var ute efter 50-tal. När jag svarade att jag heter Anna pekade han mot fönstret där ljusstaken nu stod uppackad och sa att det var kul att jag som var ute efter 50-tal har en namne i ljusstaken där borta :)

"Vasen" med fåglar är från Kosta och den är egentligen en lampa. Jag kan tänka mig hur fint den lyser!
Skrivbordet är skitsnyggt men i barnstorlek! Många fina skrivbord från 50- och 60-talet är tyvärr så små! Den snygga Fanett-stolen går inte ens att skjuta in ordentligt och Fanett är ju inte direkt en jättestol. Det kan hända att jag ger mig in i budgivningen på stolen.

På skrivbordet stod Lisa Larssons ABC-flicka Dora formgiven 1958 tillsammans med en Pungo av Stig Lindberg. Det ska bli kul att se vad de går för. Dora har gått för mellan 1100-1400 kr på Metropol och på Tradera någon hundring extra. Vad brukar Pungon stanna på tro? Runt en tusenlapp eller är det mer för en sån stor?

En stor väggplatta från Upsala-Ekeby av Taisto Kaasinen (tillverkades 1958-59) och en liten mus (?) från Gustavsberg stod också där. Vem har gjort musen?

I porslinsväg fanns några såsdnipor från Rörstrand och Gefle. favoriten bland dessa är Milano i mitten.
Mon Amie-kopparna blir säkert dyra men jag gillar inte riktigt modellen på dem.

Elefanten var märkt "Made in Finland" och ugglan är ju från Gustavsberg. Den vill jag gärna ha en ugglor är ju poppis så den blir säkert för dyr.

En vacker lampa och en söt brosch såg jag också.
Några saker av intresse fanns iaf. Om vi köper något återstår att se!

9 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket snygga grejor. Sk bli kul att se vad ni har med er hem därifrån. jag hade helt klart gett mej in i striden om golvlampan! Och adventsljusstaken förstås, den var jättesnygg o kul att den hette Anna. Håller tummarna för att du får den.

    SvaraRadera
  2. Musen tror jag är den så kallade "Spökmusen" av Lisa Larson.

    SvaraRadera
  3. Mycket fint! Undrar om du kommer att kunna vara tyst!! Jag skulle då inte kunna.... Kul att se vad du kommer hem med

    SvaraRadera
  4. Det där skrivbordet är jag uppvuxen med, fast helt träfärgat. Det är snyggare med lite svart...

    SvaraRadera
  5. Det stämmer att det är en "Spökmus" av Lisa Larson.
    Den ingår i en serie som heter Menageri. Består av 5 stycken olika djur.
    Tillverkades mellan 1966-1976

    Har lyckats att samla på mig samtliga 5!

    /Jesper i Jönköping

    SvaraRadera
  6. Om stolen blir för dyr kommer det in någon förr eller senare i Graninge.

    SvaraRadera
  7. Oj så mycket fint! Är faktiskt på jakt efter en snygg retroradio till köket så jag vet vad jag hade budat på. :)
    Hoppas elljusstaken blir din till ett bra pris!

    SvaraRadera
  8. fantastisk golvlampa där, och hoppas du vinner elljusstaken som var mycket trevlig! lycka till med budgivningen, visa sen hur det gick?

    SvaraRadera
  9. Å vad avis jag blir. Det var så länge sen vi var på någon auktion. Mycket pyssel med hus och barn har gjort att vi lagt det på is ett tag. Men när jag ser dina bilder blir j så otroligt sugen att ta mig iväg på någon kul här i närheten. Just visningarna är ju jättemysigt att glida runt på.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!