26 juni 2013

Graninge Bruk

I Graninge har jag mitt paradis! Där har jag spenderat alla mina somrar sedan jag var bebis. Fiskat, plockat bär, badat och suttit på auktioner i stekande sol med släkten. På senare år när vårt intresse för loppisar och auktioner har vuxit sig ännu starkare har Graninge också blivit vårt fyndparadis!

Har ni vägarna förbi så tveka inte att besöka Graninge Bruk Antik & Antikvariat som ligger på det gamla järnbruket från 1670-talet. De har öppet alla dagar 10-16 under hela sommaren. Har ni inte vägarna förbi så gör istället Graninge till målet med resan! Naturen i Ångermanland är underbar och Sollefteå, som bara ligger 3 mil bort, är en liten stad som verkligen lever upp under sommaren. Graninge ligger dessutom bara några mil ifrån både Jämtland och Medelpad.

När vi var på Graninge Bruk dagen före midsommarafton så fotade jag en del av sortimentet. Utöver all retro finns också ett antikt sortiment, ett stort antikvariat och loppisprylar i mängder! Se och njut och missa inte en av mina absoluta fyndfavoriter i sommar! Hälsa från mig när ni åker dit :)


Rörstrand Rotunda


Rörstrand Umbra




För den som vill duka som Underbara Clara.


Engelska koppar


En 3-våningars kakburk i toppskick för 225 kr.


Textilier




Snygga coupeglas med former som liknar Gullaskrufs Ring.





En Snark från Tidstrand




Det äldre sortimentet har fått mindre och mindre plats för att ge plats åt det moderna, men det finns så klart fortfarande kvar ett bra antikt sortiment!


Uppdaterat: 50-tals Keramik var på Graninge Bruk under midsommarhelgen och gjort fina fynd! Titta här!

4 kommentarer:

  1. Ett alldeles utmärkt sommartips. Den här veckan är det dessutom Loppis vecka i Graninge Bruk med kvällsöppet. 7 st. säljare på 3 st. loppisar samt ett Café med hembakat.
    Första helgen i Juli är det Graningedagarna, även då är det 3 st. loppisar igång på "Bruket"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bra tips! Så synd att vi inte är i Graninge den här veckan!!! Är det han med ladan som har öppet också? Vid bron? Har Lilla Loppan öppet nått i sommar?

      Radera
  2. Men åh, dom där kopparna har jag! Tro om dom kanske finns kvar fortfarande? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror på vilka koppar du menar? De engelska? Du kan alltid maila Graninge Bruk på emmisone[at]telia.com och fråga :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!