20 september 2014

LI x4

Att vara intresserad av gamla grejer är lite av ett detektivarbete. Det är inte alltid så lätt att hitta den information man söker då böcker, kataloger och listor sällan är kompletta. Jag, och många med mig, kollar först och främst med Benny Movarp när vi undrar över något. Han har koll på det mesta rörande porslinsmodeller, dekorer, glasyrer, formgivare eller vad det nu kan vara man undrar över. Och vet han det inte själv så har han säkert någon dokumentation som kan ge svaret. Så när jag, för längesedan, började undra över om mina favoriter bland Prisma-koppar verkligen är Stig Lindbergs modell LI så vände jag mig så klart till honom.


I boken Servisporslin hade jag redan läst mig till att LI finns i tre storlekar. LI-1 som rymmer 13,8 cl (kaffekopp) LI-1,5 som rymmer 21 cl (TV-kopp) och LI-2 som rymmer 27 cl (tekopp). Problemet var bara att mina koppar rymmer 25 cl och verkade alltså hamna mellan LI-1,5 och LI-2. Bottenringen på mina koppar är samma som LI-2 men koppen är inte lika vid upptill. Det tillhörande fatet är heller inte lika som till LI-kopparna och en gåta är att koppen är tillverkad i flintgods men fatet i benporslin. Övriga LI-koppar är, vad jag vet, helt tillverkade i benporslin.

Jag började tveka på om Prisma-kopparna verkligen är modell LI men Benny höll fast vid att det var så. Han rotade i sin koppsamling och tog följande bilder. Visst ser det väl ut som att LI finns i 4 storlekar?! Den blå på bilden är samma storlek som mina Prisma. Den limegröna är TV-koppen som ska stå på ett TV-fat. De andra två är tekopp och kaffekopp.





Dokumentationen är som sagt sällan komplett och det är ju lite av charmen med gamla grejer, att det inte alltid är så enkelt att ta reda på fakta. Många gåtor har lösts retrobloggare och/eller läsare emellan och det är lika roligt varje gång man hittar svaret på något litet olöst mysterium, hur nördigt det än må verka för den oinvigde ;)

Nu vore det ju otroligt kul om någon sitter på minsta lilla dokumentation om den fjärde LI-modellen?!?

2 kommentarer:

  1. Intressanta saker, men vad ska den varianten kallas? 1.75?

    Tommy

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!