18 september 2014

Vicke Lindstrands elefanter

Som jag beundrade alla vackra Vicke Lindstrand-elefanter på Antikmässan i vintras! Speciellt de med sidenmatt vit glasyr. Så vackra men ack så dyra! Jag var trots priset sugen på att köpa en elefant och pula ner i handbagaget men jag hejdade mig.

En Vicke-elefant i Leva Antiks monter på Antikmässan 2014

Att jag hejdade mig, det var tur. För väl hemma hittade jag en elefant på Tradera. Upplagd under "fel" kategori och med den inte helt uttömmande rubriken "Elefant". För en tredjedel av Antikmässans pris fick jag hem min fina elefant. Den näst största i en serie av sex. Elefanten har nummer 102 och mäter 31 cm upp till snabelspetsen. Storleken tillverkades 1949-1960.

Ett par månader senare kom Mattias hem efter en loppisrunda. På Myrorna, av alla ställen, hade han hittat en elefant för 150 kr. Den har en liten skada på en av betarna men det syns inte där den står på skänken i köket. Elefanten har nummer 104 och är 21,5 cm hög. Även denna storlek tillverkades 1949-1960.


Två är ju som bekant ingen samling så en tredje, lite mindre, vore inte fel :) Kanske kan jag inte motstå en på Antikmässan 2015.

4 kommentarer:

  1. Grattis till fina fynd. snart har ni säkert en samling. Jag gissar innan årets slut.

    SvaraRadera
  2. Grattis Anna!
    Snyggt med ett par (Kanske blir det en tredje? ;) och en ett fynd på en riktig klassiker!
    Ja,, det är faktiskt ett önskescenario att det läggs ut saker i fel kategori, är felstavat eller med värdelös bild som bara du själv kan uppfatta vad det är. Ja, och har man tur kan du bli ensam om auktionen,,,
    Fast det blir svårare och svårare. Dom flesta vet nog tex. att bara söka på "retro" och "vas" vad det kan innebära,,,, :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja ibland kan man fynda men det är ju många som söker på Tradera så man ska ha tur :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!