17 september 2014

Fynden från Umeå Retromarknad

Jag grämer mig lite över att jag inte hade tid att kika på alla säljares bord på Umeå Retromarknad! Och där jag tittade blev det inte speciellt grundligt gjort. Hade jag haft gott om tid hade jag säkert handlat betydligt mer. Nu blev det istället några få fynd som gjordes i sista stund före stängning.

Jag börjar visa några tidigare uppgjorda köp och byten. Vi är mycket nöjda över att nu vara ägare till 5 st TANDADE Thebe-knivar. De är mycket ovanliga och brukar vara väldigt dyra de få gånger de säljs. Vi hade diskuterat vilka typer av bestick vi letade med Andreas Agdahl när vi sågs på Antikmässan i vintras. Han sa att han skulle spana efter just tandade Thebe åt oss. Gissa om vi blev glada när han, dagen efter, skickade ett sms och frågade om han skulle köpa dem till oss för 30:-/st! Han hade sprungit på dem i en antikaffär utanför Sthlm och lyckats pruta t.o.m. De blev kvar hos hans kusin i Sthlm men nu har de äntligen hamnat hemma hos oss. Tack Andreas!


De fyra små kycklingarna ser jag fram emot att hänga i riset till påsk, efter lite lagande. Jag har två sedan tidigare som har tillhört min mormor. Jag kommer ihåg dem från påskriset i stugan när jag var liten. Några gick väl sönder och bara två av dem finns kvar. Nu bytte jag till mig fyra till från Linda Retro Tota mot en Staffordshire mugg som blev perfekt i hennes samling. Tack Linda!


Så till köpen från själva marknaden.

Tekoppen Rosenfält är en katt bland hermeliner i koppsamlingen då den är ganska mycket senare än de övriga, 1969-72. Jag är svag för rosor och gillar även koppmodellen LL, som är samma som bl.a. Berså och Pynta. Stig Lindberg har gjort både form och dekor.


Den vackra textilbonaden av Ilse Roempke, tyckt på linneväv, har jag spanat på länge men aldrig köpt. Nu slog jag till på en med lite skavanker för en ynka tjuga. Jag skulle helst vilja ha en monterad i ram men den här duger fint tills vidare. Nu ska jag bara hitta en plats för den.



Florins bord hoppade jag så klart inte över. Två par örhängen blev det den här gången. Jag hade svårt att bestämma vilka jag skulle köpa men bestämde mig till slut för dessa.


Det sista jag högg tag i på min lilla shoppingrunda som varade 15 minuter var den här underbara klänningen som hängde hos Blå Porten. Jag köpte den oprövad och den är lite stor men efter en svängom i symaskinen ska den nog sitta fint. Det kryllar av djurarter i mönstret och den stora påfågeln missar man inte i första taget. Ett fantastiskt mönster! Någon som vet mer om tyget?



 Mattias var sparsam med handlandet men köpte iaf en glasviking från Skruf för en billig peng.

3 kommentarer:

  1. Hej Anna! Jag har en liten fråga angående Retromarknaden. Vet inte riktigt om du vet vem jag är, du kanske har sett mig i Umeå Retro gruppen på fb? :) Hur som helst så funderar jag lite på vilka som får vara med och sälja för jag är nämligen intresserad av att få vara med nästa år! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma
      Jag skriver till dig på FB :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!