29 januari 2014

Nya kannor

Kannor, tillbringare, bringare. Kärt barn har många namn! Två nya har hittat hem till oss den senaste tiden, båda köpta på John Kellys auktioner.

Den omärkta kannan till vänster är från Rörstrand och kommer att hamna i stugan när vi åker dit till våren (eller kanske i vinter?). 66 kr gav jag för den och fick då en (tysk?) vas på köpet.


Kannan till höger är en Bellis från Karlskrona. Underbart vackra Bellis formgiven av Eva Bladh Ståhl. Den blev betydligt dyrare än men värd sitt pris ändå. 330 kr tror jag den slutade på.

Två dekorer med blommor alltså. Väldigt olika men fina båda två. Bellis är dock helt klart min favorit. Vilken gillar ni bäst?



4 kommentarer:

  1. Den vänstra är jag uppväxt med, då en likadan fanns hos min mormor. -Skall vara lingondricka i den kannan! :)
    Av de skälet, känner jag mer för Rörstrands-kannan. Gillar formen bättre, och minnena där till. Fast blommorna på den högra, skulle jag gärna ställa på köksbordet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att formen är finare på Rörstrandskannan! Men dekoren Bellis! Mmmmmm.... :)

      Radera
  2. Den till höger, uuuuunderbar!

    SvaraRadera
  3. Fina kannor båda två, men Bellisen klart snyggast!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!