05 januari 2014

Julklappar

Det är hög tid att visa vad snälla tomten hade med sig för retroklappar till mig! Jag måste ha varit väldigt snäll även 2013 för i mina paket gömde sig allt detta!


Den stora Rimini Blu vasen från Bitossi (Aldo Londi) fick jag från Mattias, liksom den höga Festivo-ljusstaken med åtta ringar. Den är nytillverkad av Iittala men ursprungligen formgiven av Timo Sarpaneva 1966. Jag fick också de två nytillverkade diskhanddukarna från Hemtex med Marianne Westmans kryddburkar Arom avbildade. Att det är just dessa kryddburkar framgår dock inte i någonstans på eller runt handduken. Är det ren stöld av Hemtex eller har de fått medgivande??? Lotus gul tekoppen (Bibi Breger, Gustavsberg) var också en fin klapp från Mattias.


Från mamma fick jag dessa fina stickningsbeskrivningar som har tillhört min mormor. Det är föga troligt att jag kommer att börja sticka men det finns fina bilder att titta på!


Från svärmor fick jag två Kastehelmi ljuslyktor från Iittala. Serien formgavs 1964 av Oiva Toikka men ljuslyktan är ett nytillskott till serien om jag inte har fel? De lyser fantastiskt fint!


Från min vän Linda fick jag tre söta tändsticksaskar med retromotiv. Nytillverkade så klart men söta som socker!


Mattias fick också en del fina retroklappar, främst från mig så klart. Ni ska snart få se...
Fick ni några retroprylar i julklapp?

1 kommentar:

  1. Omtänksamma givare som vet vad som går hem! Vilken stor och vacker vas från Aldo Londi, färgen och glasyren på Rimini Blu kan man vila ögonen på länge...!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!