15 januari 2014

Blandade fynd från 2013

Under 2013 fyndade vi massor av saker som jag inte visat er ännu. Här kommer lite blandade bilder som jag hittade i datorn men det finns många godbitar kvar att fota och visa!

Det fyndades mycket jultextil under slutet av 2013. De två löparna överst har redan bytt ägare men jag visar dem ändå. Den undre av dem är av Ulla Scheuer (Ullas).




Kottomten har just fått flytta ner i jullådorna i väntar på nästa jul. Tomtedockan på bilden under har flyttat hemifrån.




Krukan till vänster är en Florida från Upsala-Ekeby av Mari Simmulson i storlek 3. Krukan till höger är en Ruta från Steninge.


Vasen är en finsk skönhet som går under beteckningen 1461. Tamara Aladin formgav vasen för Riihimäki 1965 och den tillverkades 1967-68.


Kannan är en Spets från Gefle. Formgivare är för mig okänd.


Jag älskar bilderna i gamla barnböcker och kan så klart inte låta bli att köpa dem!


En liten rulle hyllpapper/lådpapper med finfint mönster. Man skulle ha hittat massor av detta så det räcker till alla kökslådor!



2 kommentarer:

  1. Åh, precis samma brickband hade vi hemma när jag växte upp. Nostalgitripp! Och barnböckerna var verkligen bättre förr, älskar också de färgglada bilderna. Dessutom gillar jag innehållet i många 70-talsböcker. Pedagogiskt och ganska mycket genustänk faktiskt. Finns ju vissa med lite skummare budskap, men ah what the hell... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte ta med brickbandet till Skellefteå ;)
      Vissa gamla barnböcker har verkligen lite skumma budskap men oftast så är det bra! Vidar har en som heter "Den gamla bilen" (som jag skrev om här: http://ljuva50tal.blogspot.se/2012/08/veckans-sma-fynd.html) som har ett fint budskap om att hjälpa varandra. Om man är snäll mot andra så är de snälla tillbaka sedan. Jättefin :) Kul också att "den nya gröna bilen" i boken är en 50-talare :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!