28 mars 2011

Ekeby Ekeby Ekeby på auktion!

Det blev en lång dag på auktionen i Vännäsby igår. (VÄNNÄSBY så klart, inte Vännäs som jag skrev tidigare) Det var ett dödsbo efter en riktig samlare som såldes ut! Vykort, frimärken, knivar, kåsor, konstglas och framför allt keramik fanns i mängder. Jag undrar hur många gånger auktionsutroparen sa ordet "Ekeby"? Garanterat 3-siffrigt! Vi satt tyvärr lite för långt bak för att hänga med i budgivningen under första halvan av auktionen. Det gick undan med klubban och vi såg inte alltid vad som ropades ut. Jag gick miste om en golvvas i serien Labyrint av Mari Simmulson, den gick för 100 kr! Jag ropade 120 men utroparen hörde mig inte och slog! Här hos Upsala-Ekeby samlarna kan ni se hur vasen ser ut.


Den stora katten av Dorothy Clough som jag var intresserad av gick för 650 kr...men inte till mig!


Vasen till vänster, Paprika av Anna-Lisa Thomson, tänkte jag bjuda på men jag blev tveksam när jag hörde nått om en spricka. Den gick för 120 kr tillsammans med något mer. Jag borde ha bjudit...jag såg ju ingen spricka när jag tittade på den på visningen.


Rådjuret gick i ett större parti och blev för dyrt för min smak.


Fatet från Jie stannade nånstans mellan 150-200 kr tror jag.


UE-krukor fanns det gott om. Jag var med och bjöd på några men priserna blev väl saftiga för att kalla fynd så det blev inget köp för mig.


Bord och hyllor var fyllda med fina föremål.


Askfat och fat från Upsala-Ekeby så klart!


Jag förälskade mig i den konstiga lilla skålen (?) med en räv (?) som handtag. Mattias tror att den är engelsk, någon som vet? Den var stämplad under men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det stod. Tyvärr gick den tillsammans med en massa andra föremål och drog iväg i pris så den fick inte följa med oss hem :(

Några saker fick vi iaf med oss hem men det får bli ett senare inlägg! (Och då hoppas jag att Blogger har slutat bråka med mig, det är inte kul att peta i html-koden!)

8 kommentarer:

  1. Fina saker. Jag förstår din förtjusning över skålen med en räv. Och ja, Blogger krånglar just nu märker jag och gör inte som jag vill.

    SvaraRadera
  2. Opal antik som hade auktionen är "känd" för att bli dyra ... Auktionsutroparen är förresten min svåger å där han ropar får man inte sitta å sova... Snabb som f..n.

    SvaraRadera
  3. AL: Jag bytte till nya redigeraren o då försvann problemen med Blogger. Räven var fin. Synd jag missade den :(

    SvaraRadera
  4. Khina: Vad kul att det är din svåger :) Han är bra! Var på två auktioner med honom i somras också. Det värsta som finns är ju de som försöker klämma fram några kronor extra i varje rop. Vi förundras alltid hur han kan stå en hel dag, typ 11-17 eller 18 utan att gå på toa ;)
    Det mesta blev faktiskt löjligt billigt på auktionen. Två UE-vikingar för 100 kr tex. Eller Paprika-vasen och Labyrint-golvvasen jag skrev om. Men vissa saker drog iväg som tex katten. I de flesta rop la han ihop 3-5 UE-föremål och de gick för runt 100-200 kr. Egentligen borde vi ha köpt mer men man kan ju inte köpa bara för köpandets skull ;)

    SvaraRadera
  5. Så mycket fint! Den lilla rävskålen var ju jättesöt, men jag fastnade mest för den bruna Bo Fajans-vasen på bild tre nerifrån.

    SvaraRadera
  6. trillivippa: Så kul! Då kommer du nog att gilla mitt inlägg med det vi köpte ;) Det kommer förhoppningsvis ikväll.

    SvaraRadera
  7. Vilka fina saker. Det är roligt med auktion även om man inte får allt.

    Dumma mej har ju inte hört av mig till dig :(
    Jag tänkte att det kanske är lättast om jag bara skickar så kan vi lösa ekonomin senare.

    maila din adress.

    Skall jag ta DHL?

    SvaraRadera
  8. Riktigt snygga prylar....gillar krukorna!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!