12 augusti 2009

Bakelit & Gefle

Vi har varit i de Ångermanländska skogarna och gjort fler loppisfynd!



4 gafflar & 4 knivar med bakelitskaft (två av knivarna trasiga): 2 kr för allihop på garageloppis i Multrå-trakten, norr om Sollefteå. Det var nästan pinsamt att betala tjejen som satte priset när jag frågade vad de kostade. 5 kr hade hon väl iaf kunnat dra till med…men jag ska inte klaga!

(Ej på bild)
4 matskedar och två gafflar med bakelitskaft: Gratis, pappa hade dem när han bodde i Sundsvall som ung och sedan hamnade de i stugan där de har legat och skräpat i en låda i många år.



1 tallrik (Ring, Uppsala Ekeby), 2 assietter (Amanita blå, Gefle, Helmer Ringström, tillverkad 1949-1957), 1 gaffel, 1 kniv & 1 liten gaffel med bakelitskaft: Allt för 10 kr på garageloppis i Väster Ledinge. Ring i brun/grön är inte den snyggaste dekoren men för 2 kr tyckte jag att den var värd att köpa. Är det någon som vet när den är gjord och av vem? Hittar ingen info på Internet. Amanita-assietterna är i dåligt skick men väl värda 2 kr/st iaf.

1 kniv & 1 gaffel med bakelitskaft: Gratis. De kostade 1 kr/st på kusin Mickes loppis på Graninge Bruk Antik & Antikvariat men han tyckte inte at han kunde kräva mig på två kronor ;)

3 kommentarer:

  1. Det finns tydligen två Ring, båda dekorerna är av Helmer Ringström. Detta läser jag i Gefle porslinsfabrik (Tord Gyllenhammar och Björn Holm). Den jag har (sök på ring och helmer på min blogg) beskrivs så här: "Ring, modell BF, 1958-65, turkost eller brunt band med svart tryck". Den andra Ring beskrivs som "Ring, modell M, 1964-66, dekorränder". Men den senare beskrivningen stämmer inte in på hur din tallrik ser ut. Står det Ring under? Då kanske vi är en tredje Ring på spåret....

    SvaraRadera
  2. Libby: Jag har kollat på din Ring tidigare och konstaterat att det inte är samma. Det står Ring under min tallrik och jag såg även en kanna på loppis nyligen med samma dekor och märkt med Ring. De kanske finns tre Ring då :) Förvirrande att ha så många dekorer med samma namn. Jag måste skaffa din "bibel", den verkar vara ett bra uppslagsverk!

    SvaraRadera
  3. Ja, den är ovärderlig! Spännande detta med Ring :-)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!