19 februari 2015

Antikmässan 2015 - del 3

Hoppas ni inte tröttnar på bilder från mässan? Jag älskar att se dem om och om igen och återuppleva allt det vackra!

Temat för årets antikmässa var "Uppdukat". Det syntes mer eller mindre i de olika utställarnas montrar. Många hade nog lagt mer möda än vanligt på snyggt dukade bord eller andra tolkningar av temat. Utställningen Uppdukat av Jan Rundgren bestod av en samling dukningar för olika tillfällen, med en skön blandning av antikt och modernt.



Jag glömde anteckna info om utställningens snygga golvlampan ovan (dansk tror jag) och den häftiga taklampan nedan. Speciellt taklampan föll jag för. Den skulle gärna få hänga precis var som helst här hemma. Någon som vet tillverkare och formgivare?


Fåtöljen, formgiven av Hans-Erik Johansson för Westbergs Möbler i Tranås, stod också i utställningen.


Tänk er ett glas Citronil i skuggan av ett träd, en varm sommardag. Känner riktigt hur läskande det skulle vara att ta ett glas i den tryckande hettan.


Vidare bland utställarnas montrar. Drakens Antiques kunde stoltsera med vitrinskåpet från Svenskt Tenn av Josef Frank för 49000 kr.


Antikhuset Barnarp hade den tjusigt randiga hänkelvasen av Stig Lindberg.


Bordet Dura av David Rosén ingick i NKs Trivaserie. Detta, med Stig Lindbergs mönster Karneval på emaljskivan, stod hos säljare jag glömt. Bordet är i ek men finns också i teak. Ett i teak och med blå emaljskiva skulle jag vilja ha.


Antikbygget hade den fina Mercedesen i sin monter. Jag är ganska säker på att de danska salladsbesticken nedan också fanns hos dem. Jag har dem redan men det var kul att få veta var de kommer från. Formgivna av Helge Benzin för Astrid Wessel. De är verkligen galet snygga men så sköra att vi sällan använder våra.



Hos Cromo Antik & Design kan man titta länge! Jag är ute efter en Redahylla i format som denna, att bygga in i ett köksskåp vid en framtida köksrenovering. Paprika-vaser, Blå Eld och Lisa Larsons kissar står framför.


Två litografier av Stig Lindberg var redan på väg hem till oss med post när vi var på mässan. Andra motiv än de som hängde hos Cromo. Vi konstaterade att dessa varken var handsignerade eller numrerade men vi skulle inte ha något emot dem ändå. Jag gillar främst den vänstra. Kul var också tavlan med reklam för Öbergs spelkort, formgivna av Stig Lindberg, på bilden nedanför.



Några av mässans snyggaste fajansfat av Stig Lindberg stod i Cromos stora väggstringhylla tillsamman med Svart Ruter av Karin Björqvist (jag måste nog snart ha en sån i samlingen!), Salix av Stig Lindberg och en drös Lisa Larsson. Allt från Gustavsberg.




RåMå Antik och Design från Malmö hade nog en av mässans mest fotade montrar. Vi tittade in flera gånger under våra två dagar på mässan. De hade fått ihop en monter som funkade så bra trots ett överflöd av saker! Den kurviga lampan i opalinglas och teak var verkligen vacker.


Vackra vaser, sorterade efter färg, samsades med färgsprakande och intressanta lampor.




Rågers Antik hade också en mycket fin uppdukning med ett fint utbud av porslin. Arrangerat på ett snyggt (men lite farligt!) sätt. Picknick är nog många porslinsnördars dröm, även min!


En annan dröm, som bara växte sig starkare och starkare under mässans gång, är Pynta. En tekopp har länge toppat önskelistan men jag har inte fallit för de övriga servisdelarna tidigare. Nu föll jag pladask! Det hade funnits fler tekoppar hos Rågers men bara denna, med skönhetsfel, fanns kvar. De andra rök snabbt redan på onsdagens vernissage till uppköpande japaner. Oj vad japanerna handlade! Skandinavisk design är så poppis att det lönar sig att åka på antikmässa och "fynda" för att sälja hemma i Japan. Det är lite synd att vårt svenska designarv försvinner till Asien och priserna är så höga att vi aldrig kan köpa tillbaka det.


Vad vore en antikmässa utan konstiga och smått makabra inslag? Vad tros om en giraff med blinkande ögon och viftande svans? Eller en hund med någon slags lejonman att ha i finsoffan? Många fotade hunden men vem köper???



Då är det trevligare med en bilkudde med budskapet "var vänner på vägen" och "tänk på barnen". Om alla bara hade haft en sådan kudde i bilen...


Arne Jacobsens Ägget stod i en fin monter fylld av exklusiva föremål men jag kommer inte ihåg vems montern var. Någon?


Hos Lasette fanns bulbvaser så det räckte till alla. Vackra så här i grupp!


Där hängde också en turkos Bumling och en rolig lampa, "troligen Böhmen", för 6500 kr. Vackra teakmöbler och ett litet skåp med intarsia fanns också hos Lasette, liksom soffa och fåtölj klädda i Stig Lindbergs Lustgården.




I anslutning till Lata Pigans monter fanns en utställningsvägg med tyger som hon fått sammanställa. Där hängde många fina tyger bl.a. detta, mycket ovanliga, som är formgivet av Mari Simmulson. Fantasia är namnet och det är tillverkat av Sten Hultberg Handtryck. Ett fantastiskt stycke konst som det ohhhhades och ahhhades mycket om! Tyget var inte till salu!


Det får räcka för idag men jag har mer att visa er! Håll i hatten så ses vi igen imorgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!