13 februari 2013

Spisa Ribb

I fredags hittade jag en annons på Blocket där ett helt parti Spisa Ribb såldes. Jag ringde, prutade lite och vi kom överens om att jag skulle hämta dem på lördagen.


Den mycket trevliga mannen som sålde dem (och hans mycket trevliga fru) var så snälla att de höll kvar kopparna till mig även om många hade ringt och mailat och trots att jag hade prutat!


För den som inte vet det kan jag berätta att Spisa Ribb är från Gustavsberg och både koppmodellen LI och dekoren är formgivna av Stig Lindberg. Servisen lanserades på H55-utställningen i Helsingborg 1955 och blev mycket populär. Den tillverkades ända fram till 1974 och togs sedan upp i nyproduktion i slutet av 90-talet och tillverkas än i dag.

Jag fick med mig sex felfria kaffekoppar, fyra näst intill felfria tekoppar, en kaffekopp med nagg, en tekopp med sprickor samt tre extra fat utöver de som hör till kopparna. Tekopparna hade en brun beläggning av te/kaffe inuti men det försvann som trolleri med lite bakpulver och varmt vatten.


Kaffekopparna är VDN-märkta men det är inte tekopparna, vilket bör betyda att tekopparna är äldre. VDN-märkning är en kvalitetsmärkning som, på porslin, började användas någon gång på 60-talet. B555, som på kaffekoppen nedan, betyder att den är i benporslin och har högsta betyg i glasyrens hållbarhet, tålighet mot maträtter och tålighet i diskmaskin. Läs mer om VDN-märkning här.


Jag fick med mig ännu en kopp därifrån som jag spontanköpte på plats :) Den visare jag senare!

3 kommentarer:

  1. Vilket fin fint köp. Älskar Spisa Ribb!

    http://vintagespyglass.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Wow vad kul att hitta en sådan skatt! Snälla människor också, som höll dom till dig :)

    SvaraRadera
  3. Jättefina koppar, där gjorde du ett fint fynd!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!