16 februari 2013

Mirakelmedlet Birost

Tack vare Wanja Weinheimer från Wanjas Vardagsrum fick jag upp ögonen för Birost som medel mot mörka fläckar på teak. Jag citerar Wanja:

"Mörka ringar kan man ofta bleka bort med oxalsyra, t.ex. Herdins Birost. Här gäller det dock att vakta, ibland kan det nämligen räcka att låta det verka bara en minut eller kanske ännu mindre medan det andra gånger tar en stund =) Jag brukar pensla på just på ringen, låta det verka 30 sekunder, torka av och sen avvakta tills träet är helt torrt. Då ser jag hur mycket som hänt och kan därefter avgöra hur mycket mer som behövs. Viktigt är dock att bara låta medlet vara på en kort stund i taget så att partiet inte bleks för mycket."

Eftersom jag har köpt ett köksbord med mörka ringar och fläckar så införskaffade jag en flaska Birost och testade på en av de mörkaste fläckarna.

Bilderna visar fläcken före behandling, efter 4x30 sekunder med Birost och till sist efter 6x30 sekunder med Birost samt en sväng med teakolja. Jag är imponerad över resultatet!

Jag kommer att fortsätta jobba med Birost på bordet och hoppas kunna visa er ett riktigt snyggt köksbord snart!

8 kommentarer:

  1. Fantastisk, verkar vara ett riktigt undermedel. Mörka fläckar som är så svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fantastiskt är rätt beskrivning! Jag kunde aldrig tro att det skulle funka så bra!

      Radera
  2. Tack för tipset! Verkar vara oumbärligt för oss teakälskare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det funkar verkligen bra! Konstigt att man inte hört mer om att det faktiskt går att bleka bort fläckarna ganska enkelt :) Teak som är så känsligt!

      Radera
  3. Tack för tipset. Ska genast inhandlas!

    SvaraRadera
  4. tack för tipset. Skall handlas hem här också.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset. Jättebra att det finns något för de mörka fläckarna. Har ett fult vattenmärke på min buffé som jag grämt mig åt. Ska genast pröva det där.

    SvaraRadera
  6. Förnämligt tips till oss teakälskare. Detta måste jag testa vid tillfälle. Tack! / Lars

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!