28 februari 2013

Nygamla köksbordet har flyttat in

En tjuvkik på "nya" köksbordet kommer här! Jag tänkte först vänta till vi klätt om stolarna och flyttat lampan men jag kan inte hålla mig längre, ni måste få se hur det blev!


Bordet köpte jag på Blocket i Sundsvall. Yvonne med bloggen 50-tals keramik hjälpte mig att slutföra affären och att förvara det till mig i många månader innan vi äntligen pallrade oss ner för att hämta det. Stort tack än en gång! De fyra stolarna på långsidorna har vi lånat av mamma och pappa i väntan på att vi hittar några passande. De två på kortsidorna har jag köpt på auktion i Obbola. Jag är ute efter minst fyra till liknande dem.

Det är konstigt hur mycket rymligare köket blev trots att bordet bara är 4,5 cm smalare än det gamla bordet. Det måste bero på att ekbordet vi hade var bastant med kraftiga ben och teakbordet är mycket mer smäckert och elegant. Det känns mycket mer familjärt att sitta och äta vid det här bord när vi är fyra i familjen. Två extraplatser för besökare finns på kanterna och blir vi fler eller vill sitta rymligare drar man enkelt ut en extraskiva. Blir vi ännu fler flyttar vi ut bordet en bit från fönstret och drar ut ännu en skiva och vips så är bordet 264 cm långt! Smidigt och praktiskt och dessutom snyggt :)

Bordet är tillverkat av JO Carlsson i Vetlanda. Ett inlägg med mer info kommer när vi åtgärdat stolarna och lampan!


Nu kommer äntligen mina fina dukar till användning, de har inte passat på vårt gamla bord. Den här med fiskar är en favorit som gömde sig i en hel bunt med dukar på auktion i Graninge för ett par år sedan. 20 kr för hela bunten :) Färgsprakande tulpaner vill jag alltid ha på bordet...men det har jag inte. "En dyr vana" kallade Mattias det. Må vara sant men man blir ju så glad av att se dem!

13 kommentarer:

  1. Härligt inbjudande kök, skulle gärna sitta vid det bordet och umgås! Jag måste dock säga att stolarna från föräldrarna fick mina knän att skälva - supersnygga!!!

    SvaraRadera
  2. Guud vilket snyggt kök!! Du måste vara helnöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja när jag smält hur stor förändringen blev så är jag väldigt nöjd :)

      Radera
  3. Vad snyggt det blev. Bordet är jättefint, kul att det kommer från min gamla hemstad Vetlanda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha vad skoj :) Ska blogga mer om bordet senare. Det finns med i boken Möbelråd från 60-talet.

      Radera
  4. Supersnyggt! Jag har ett likadant skåp och skulle gärna vilja ha ett sådant överskåp.
    Vet du eller någon vad man kan få tag i ett sådant snälla kontakta mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul :) Vet tyvärr inte var du kan få tag på överskåpet, har inte sett något liknande detta. Lycka till i ditt sökande!

      Radera
  5. Nämen gud va fint det blev!!!!!!
    Helt underbart, jätte roligt att få se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket tack vare dig ;)

      Radera
  6. Ert kök är fantastiskt fint! Helt perfekt alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad roligt att du tycker det :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!