21 februari 2013

Flygsfors Viking

Mattias samlar på grejer i fornnordisk stil, som tex de här ölsejdlarna med runskrift som han köpte från min kusin Micke för många år sedan. Det var innan han och Solan köpte Graninge Bruk, då de bodde och hade sin antikaffär i Ramsele.


Ingen av oss hade någon tanke på att sejdlarna skulle vara så pass gamla som från 50-talet, så vi blev allt lite förvånade när annonsen nedan dök upp i tidningen Form från 1958.



Viking-serien består av sejdel, snapsglas, assiett, uppläggningsfat och salladsskål. Formgivare är Viktor Berndt som jobbade vid bruket 1955-1974. Det hade ju varit kul om det med runor stod "skål" eller "en stor stark" eller något liknande men vi har försökt översätta runorna och får det till "KLMNPRSTU" och sedan några udda bokstäver. Det är alltså runor i alfabetisk ordning med undantag för de bokstäver som inte finns i runalfabetet. Det var lite tråkigt!



Serien finns i fler färger men jag vet inte hur många eller vilka de är. Någon form av svart eller mörkbrun har jag sett på bild när jag googlat. Jag gillar iaf de här i rökgrått! Det vore kul att ha fler delar i den här serien så maila gärna om ni kan hjälpa oss.


6 kommentarer:

  1. Jag har enstor rund tallrik ca 30 cm. Har undrat lite över den. Kul att få veta att lite mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, då finns det alltså fler delar än dessa i serie. Det tillkom kanske senare. Vad kul att höra att du har en tallrik. Det vore kul att se en bild :)

      Radera
  2. Om du "googlar" på Flygfors viking, s¨å kommer det upp en bild på en likadan tallrik som jag har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, vad fint! Maila mig om du vill sälja ditt :) ljuva50tal@hotmail.com

      Radera
  3. http://www.tradera.com/item/301941/207400763/glas-servis-viking-serien-flygfors-glasbruk-viking-serien

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!