02 februari 2014

Våra danska köksstolar

Det fina köksbordet från JO Carlson kräver fina stolar. Jag hade bevakat många auktioner på Bukowskis Market när sex eller åtta stolar från danska Farstrup sålts. (Här finns en bildgoogling på Farstrup, så att ni vet vad jag pratar om). Auktionerna slutade lite väl dyrt för min smak så jag fortsatte leta. Så helt plötsligt dök de perfekta stolarna upp hos Lautitz! Sex stolar helt i massiv teak, inte teak och bok som Farstrups stolar brukar vara. Linjerna går inte ens att jämföra med tidigare nämnda stolar. Formerna är så mjuka och skarvarna är så snyggt gjorda att man knappt ser dem.
(Bilderna nedan är från Lauritz auktion och jag har fått tillåtelse att använda dem)




Ni förstår själva att jag inte kunde låta dessa slinka ut mina händer! Jag vann budgivningen och trots att frakten från Lauritz i Helsingborg till Umeå blev saftig så blev totalen ungefär samma som Farstrups variant brukar sluta på. Dessa vinner dock utseendetävlingen med hästlängder! Tyget ska bytas till svart galon men det har inte blivit av än.

Stolarna är omärkta och i auktionsbeskrivningen stod inte heller någon tillverkare men danska ska de vara iallafall. För ett tag sedan stötte jag på en annan stol när jag surfade runt. En stol designad av Erik Buch för danska Domus Danica. Visst är likheterna ganska stora!? (Bilder lånade från HUNTmodern artandantiques evanston)



Vad tror ni? Kan våra stolar också vara ett alster av Erik Buch för Domus Danica? Det känns inte som någon vild gissning men jag kan iof inte hitta just våra stolar bland hans modeller. Om de inte är Erik Buch så är de kanske "inspirerade av..." :) (Här kan ni se fler av hans modeller i en bildgoogling)

Jag älskar våra stolar och vårat bord! Nu återstår bara att byta ut vitrinskåpet i ek som står i köket. Vi har hittat vår drömmöbel men kruxet är bara att frakta hit den från Tyskland. Hoppas det går vägen! Håll tummarna :)

3 kommentarer:

  1. hittade din blogg... fina stolar...
    gillar också 5o talet... zebrakopparna är en favorit....

    SvaraRadera
  2. Hittade av en slump till din blogg när jag googlade efter dansk design. Jag tycker att era stolar ser ut att vara Schiönning Elgaard, superfina är de i vilket fall!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!