27 februari 2014

Sagan om rätt Hobnail

Jag har tidigare visat mammas Hobnail som jag samlat på mig åt henne. Hobnail från Rudolfova Hut, Sklo Union, formgiven av Rudolf Jurnikl 1964. Vasen hon egentligen ville ha, som hon en gång haft men som gått sönder, har dock varit svår att hitta. Tills någon gång våren 2013 då jag hittade den på Tradera. Jag ropade in den för att ge henne i julklapp, trots att det var låååångt kvar till jul.

Det har hänt förr att när man väl hittar något man letat länge så börjar det regna likadana över en! En stund senare hörde Ann-Kathrine av sig och sa att hon hade köpt en sån vas som jag letat och lämnat över den till min moster Kecke som skulle träffa min mamma dagen efter. Ajaj, inte bra! Jag fick höra av mig till min moster och säga åt henne att inte ge vasen till mamma. Som tur var ville även Kecke ha vasen så hon köpte den istället.

Senare under sommaren var vi på loppis i Husum och vad stod där? Jo en likadan vas så klart! Billig var den också så jag köpte den till mig själv och gömde undan den för att inte riskera att mamma skulle se den.

Till slut kom i alla fall julafton och tomten överlämnade den tunga vasen till mamma. Nu när våren är i antågande och tulpanerna är som allra vackrast så kan jag inte tänka mig en vackrare vas att sätta dem i! Här ser ni vasen på mammas och pappas köksbord. För visst var det väl precis den här modellen på vasen mamma hade förut? Eller finns det en som är ännu bredare? I så fall ska jag nog hitta en sån också. Eller tre. Det är bara en tidsfråga :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!