17 juli 2015

Loppat på bilsemestern

Innan vi åkte till Danmark, när vi körde från Holmsund till Göteborg, räknade vi loppisskyltar. Det blev många! Framför allt i Norrland duggar skyltarna tätt även efter E4:an. När vi kom längre söderut började kyrkorna och amerikanarna ta över. Vi räknade dem också. Något måste man ju roa sig med när man ska åka 98 mil på en dag!

Tyvärr hann vi inte stanna på så många loppisar. Första loppisstoppet blev faktiskt Linne & Lump i Laxå som var skylt nummer 29. Det var ett bra val! Ett jätteställe fyllt av retroprylar, lampskärmar och fina möbler!







Jag köpte den här snygga och stora skärmen för 150 kr. Bra pris tycker jag! Jag testade den på en lampfot hemma och den passar iof bra där men jag måste nog hitta en annan för lampfoten är redan upptagen av min älskade Luxusskärm med Metsovaaratyg, även den i blått med rosor.



Det blev inga fler fynd innan Danmark men när vi åkte tillbaka genom Sverige stannade vi på betydligt fler ställen. Främst på etapp två av hemresan. Vi tog först bron över till Malmö men valde att köra ända till Erikshjälpen i Jönköping innan vi stannade. Där gjorde vi några små fynd, bl.a. den lilla ljusblå Reffla-skålen på samlingsbilden längre ner i inlägget.

Vi gasade sedan vidare mot Stockholm där vi stannade två nätter och hann med både kronjuvelerna på slottet (som dottern gärna ville se) och loppisarna i Sumpan (som vi gärna ville se!). På nyöppnade Saras Basar hittade vi en mellanstor Lotus Gul (se samlingsbilden längre ner). Vi stannade sedan länge på Retro- & Designateljén! De har klämt in mycket fint i sin lilla källarlokal men tyvärr tog jag inte så många bra bilder!


Samma orangea plasttapet har vi på toaletten i gamla stugan. Den är väldigt mycket nostalgi!



Vacker textil finns det gott om. Jag hade lagt undan en kudde i Marimekko-tyg som Kaksmulan Karin sytt och den hämtade jag upp där. Den passade utmärkt hemma i soffan tillsammans med kuddarna från Littlephant.


När vi åkte vidare hem till Holmsund nästa dag stannade vi flera timmar i Gävle. Vi besökte en drös loppisar och butiken Så Retro. På Erikshjälpen köpte vi bl.a. teakäpplet, mässingsfisken och Skotten (tyvärr med liten skada).


I butiken Så Retro fastnade vi för en hel låda kakel (55 plattor) från Upsala-Ekeby av Solveig Lundberg 1965. Dekoren heter Rosita. Vi hoppas kunna hitta på något kul med dem när vi ska renovera badrummet framöver.


Vi gick också på Länsmuseet i Gävle och kikade på både den permanenta och de tillfälliga utställningarna. Jag ska visa bilder i ett inlägg framöver!

2 kommentarer:

  1. Kul med alla loppisar längs vägen men svårt att välja var man ska stanna. Nu har ni en anledning att åka söderut igen för att besöka resten:-)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina fynd! Ser verkligen fram emot att få se mera. Gissar att du som jag ibland skulle behöva 2 hus att fylla med allt underbart man kan fynda ,)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!