13 juli 2015

Fyndat i Danmark

Vi har varit på bilsemester till Danmark. 300 mil i bilen! Holmsund-Göteborg, sedan färja till Fredrikshamn och så vidare i bilen, via Ålborg, till Give. Målet med resan var så klart Legoland och Givskud Zoo. Tre dagar där, sedan bil till Köpenhamn och två fullspäckade dagar turistande! En riktigt härlig semester i värmeböljan. Sommaren kom äntligen och det med besked. Det var över 30 grader varmt många av dagarna vi var i Danmark.

Vi var så klart inte till Köpenhamn utan att besöka en drös loppisar och antikaffärer. Utdelningen blev sämre än vi hoppats men några små saker följde med oss hem.

Vi började söndagen med att besöka utomhusloppisen på Rådhuspladsen. Vi såg en fin och prisvärd lampa som vi dock inte ville släpa på hela dagen. När vi turistat klart återvände vi dock och köpte lampan, som fortfarande stod kvar när det var dags för försäljarna att packa ihop. Någon som känner igen den? Den är i rött tjockt glas med vit insida och har en gammal kontakt som inte är svensk.


Nästa dag var den stora loppis- och antikdagen på vår resa. Vi gick till Nørrebro där jag bl.a. shoppade en del norskt från Stavangerflint. De två delarna Flamingo Bambus hittade jag i en genbrugsbutik där. Genbrug = återbruk.

 
Min samling har växt till sig ganska bra hemma i vitrinen!


Tallrikarna, 6 st med dekoren Tiril av Anne Lofthus, föll jag för där de stod utanför en butik på Sankt Hans Gade i Nørrebro. Jag ville inte släpa på dem resten av dagen så vi återvända dit för att pruta och köpa innan vi lämnade stadsdelen.


Tomteskålen är en mindre variant av den jag köpte hos John Kelly tidigare i sommar. Den stod i en antikaffär och kostade bara 25 dkk.


Vi ville ju gärna ha med oss något danskt hem också men det var inte så lätt att hitta något vi ville ha som var prisvärt. IRA-burken, stor och fin, blir en bra kakburk för 50 dkk. Den hittade vi i den stora Røde Kors Megastore på Fælledvej. Där fanns också elefanten i mässing.


Boken, Decorative Art 50's, och den lilla sparven av Gunnar Flørning är båda nya och köptes i ett stort köpcentrum för turister fick 10% rabatt :) Fågeln är formgiven 1958 och är bara en av alla danska små träfåglar jag önskar ha i min ägo. Sparven finns i tre storlekar och det här är den minsta.


I nästa inlägg får ni se vad vi fyndade när vi kommit över på svensk mark igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!