13 juni 2014

Elefantöra

En riktigt retroväxt. Elefantöra eller Pilea peperomioides som den heter på latin.

#elefantöra ger extremt många träffar på Instagram just nu! Det blir snabbt ringar på vattnet när någon börjar visa upp sin anspråkslösa lilla planta i en snygg kruka från UE. Jag har läst tips här och där på nätet om var man kan få tag i en planta. Det ger så klart ett stort sug även hos mig. Klart jag vill matcha mina Svärmorstungor med ännu en klassisk växt. Så vad gör man? Jo, man mailar den lokala blomsterhandeln och frågar om de har, eller kommer att få in, några Elefantöron. Man får svaret att de ska kolla med leverantörerna och nästa dag får man veta att på måndag kommer det hem ett gäng! Vilken service!


Norrmannen Agnar Espegren tog med sig växten hem från Kina 1946. Här finns ett blogginlägg med den fina historien om hur växten kom till Skandinavien och att alla plantor som finns här idag härstammar från den lilla plantan han tog hem för snart 70 år sedan!

2 kommentarer:

  1. Jag köpte mig en elefant idag på min favvo-blomsteraffär :) Blev både häpen å glad över att de hade ! Är de ovanliga? Fanns bara 3 st. Nu står den i en av krukorna jag tog hem fr mjösjöby :) Fint som tusan. Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var roligt! Vad var det för fina krukor du hittade i Mjösjöby? Elefantöron är väl inte så fasligt vanliga iaf. Det är sällan de har dem i blomsteraffärerna men nu verkar alla ta hem eftersom de blivit så poppis :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!