09 oktober 2013

Det lönar sig att fylla jämnt

Det har varit lite tyst på bloggen en stund. Jag har helt enkelt inte hunnit blogga. Det har varit en fullbokad höst och ärligt talat så sög Retromarknaden musten ur mig! Det var därför otroligt skönt när vi, på Mattias 40-årsdag, smet iväg på en veckas sol- och badsemester på Zakynthos!

Innan planet flög oss mot värmen hann vi med att fira Mattias stora dag med frukost och presenter på sängen.


Presentöppnandet och frukosten fortsatte sedan i soffan och "det lönar sig att fylla jämnt" som Mattias uttryckte det. Jag hade en röd tråd av retro bland mina presenter till honom. Inga prenumerationer på biltidningar eller fiskegrejer den här gången, bara retro!


Mattias samlar på vikingarelaterade grejer och till samlingen av Taisto Kaasinens vikingar från Upsala-Ekeby fick han dessa två. Den största (nr. 6065) och den mellanstora (nr. 6064) i två olika glasyrer.


Samlingen av Viking från Flygsfors av Viktor Brandt utökades också rejält!


Jag hade turen att via Facebook få nys om att det fanns några delar i Hallstahammar som Helena Högberg (Loppis Entusiasten) köpte och skickade till mig. Det var två sejdlar, ett uppläggningsfat och tre assietter. Sedan hittade jag sex snapsglas på Kramfors Antik i somras som jag lyckligtvis såg först och kunde smygköpa utan att Mattias såg dem. Samma med en assiett som jag hittade på PMU i Umeå.




I seriens finns också en salladsskål och kantiga assietter som jag bara sett på bild. Ett runt uppläggningsfat har jag också hört rykten om. Dessa har vi inte lyckats hitta än. Läs mer i mitt tidigare inlägg om Viking.


Sockerpullan från Jie av Anita Nylund skulle så klart ha varit i sällskap av Salte Peter men honom hittade jag inte till vettigt pris.


Och här ovan, den mest exklusiva av presenterna! Berså-koppen är ingen vanlig tekopp utan en mycket ovanlig frukostkopp i toppskick! Koppen mäter hela 10,2 cm i diameter och rymmer 4 dl! Fatet mäter 18,5 cm i diameter. Jag köpte den från An Ideal For Living i Stockholm, via Facebook. Mina föräldrar fick sedan hämta upp den när de var nere i huvudstaden.


Till våren blir det ännu en present, en liten resa till valfri europeiskt storstad. Bara jag och Mattias. Han väljer säkert någon loppistät stad ;)

2 kommentarer:

  1. En tekopp!! vilket fynd..grattis tur att du hade möjlighet att få den hämtad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope ingen tekopp utan en frukostkopp! Betydligt större än den vanliga tekoppen. Här är en bild på koppen från an ideal for livings FB-sida: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=574884642562535&set=a.152712868113050.42399.152535018130835&type=1&relevant_count=1
      Det skulle så klart ha varit en tekopp som jämförelse ist för en kaffekopp men man ser ändå hur stor den är! Ja, väldigt tur att mamma och pappa skulle ner så att det gick att fixa :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!