31 augusti 2013

Mammas & pappas stolar (Nu till salu!)

När vårt gamla ekbord med stolar flyttade ut i vintras och det "nya" teakbordet flyttade in hade vi inga stolar till det. Vi fick då låna mina föräldrars gamla 50-talare!

Mamma och pappa köpte fyra stolar och ett bord begagnat på Långsele Möbler till sin första omöblerade lägenhet i början av 70-talet. 50 kr kostade hela möblemanget! Stolarna var i ek och bordet var brunt men alltihop målades vitt. Efter bara något år blev det murriga 70-talets stora trendfärg på möbler just brunt så bordet återfick sin bruna färg och stolarna skrapades och betsades bruna. Sitsarna kläddes i ett gammelrosa plyschliknande tyg.

Jag har suttit på dessa stolar många gånger som barn men jag måste ha varit väldigt försiktig när jag åt för när vi fick stolarna var de rena och fina. Efter några middagar hemma kan jag tyvärr inte säga detsamma! Därför köpte jag ett CTC-behandlat tyg från Swetrend, Kakariki Mineral, och klädde om sitsarna med. Sedan fick barnen spilla bäst de ville!



När jag klätt om stolarna tog jag en bild på resultatet och mailade till Swetrend som blev glada och publicerade den på sin Facebook-sida. (13:e mars)


Stolarna var dock bara en tillfällig lösning. Tanken har alltid varit att det ska stå sex stolar i teak med svart skinnklädsel (fuskskinn att föredra) runt bordet. Farstrup Möbelfabrik i Danmark har gjort några snygga modeller som jag har bevakat en längre tid när de dykt upp på Bukowskis Market. De har dock alltid blivit lite väl dyra. Men så plötsligt hittade jag sex andra stolar, danska okända, hos Lauritz i Helsingborg som var helt perfekta! De är nu mina! Jag återkommer GIVETVIS till dem i kommande inlägg.

Mamma och pappa vill inte ha tillbaka sina fina stolar och hemma har vi ingen plats för dem, så nu ska de ut till försäljning så att någon annan får spilla på dem. Maila gärna ljuva50tal@hotmail.com om intresse finns. Stolarna finns i Holmsund.

2 kommentarer:

  1. ska bli spännande att se de fina stolarna som kommer att åka hela vägen från helsingborg till dig! själv behöver jag inte stolar (har 8 st som bara står och väntar) utan ett bord! länge har jag letat efter det perfekta stora matbordet i teak, det är inte lätt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är verkligen inte lätt! Jag hittade bordet i Sundsvall och snälla Yvonne hjälpte mig att köpa och förvara det :) Det blir 264 cm långt med två utdragsskivor. Men tyvärr är det såååååå känsligt, mkt värre än någon teakmöbel jag stött på! Så snart ska jag lägga vaxolja på och hoppas det blir bra :)
      Lycka till att hitta ditt drömbord!

      Radera

Skriv gärna en kommenter!