18 januari 2012

Serholt

När julgardinerna skulle bort kände jag inte för att hänga upp samma gamla vanliga gardiner igen. De perfekta 50-talsgardinerna har inte kommit i min väg ännu så istället köpte jag dessa härliga från Serholt!

Mönstret heter Linn och är en köksserie innehållande gardiner, löpare, kuddfodral (till kökssoffan), bricka, grytlapp, grytunderlägg och en diskhandduk i samma mönster men i vitt. Jag nöjde mig med gardinerna och hängde dem istället i vardagsrummet, det är ju där kökssoffan står!

Linn är formgiven av Ulrika Elofsson som hämtat inspiration från "pinnstolen och dess linjespel". Pinnstolar har blivit fruktansvärt inne vilket inte direkt gynnar oss fyndletare men när vackra mönster som detta föds ur det rådande inredningsmodet så är jag glad! Se så fint gardinen trivs ihop med pinnsoffan Florida från Bröderna Wigells Stolfabrik, formgiven 1954. Krukorna från Ekeby och okänd tillverkare passar också som handen i handsken med gardinen.

Julgardinerna i köket ersattes också med en Serholts-gardin som jag loppisfyndat för längesedan men aldrig använt. Jag är inte helt överens med gardinen, det röriga mönstret blir lite för mycket i röran som redan råder runt fönstret. De hänger där på prov tills jag bestämt om jag ska behålla eller sälja vidare...

Jag tycker det är roligt att butikerna kryllar av 50-talsinspiration. Jag passar på att köpa lite snygga saker för modet hållet inte i sig för evigt (som tur är!). Snart är kanske furu det allra hetaste igen, vem vet? ;) Hur länge tror ni att 50-talsmodet kommer att hålla i sig? Handlar ni nyproducerade retrogrejer? Lämna gärna en kommentar!

12 kommentarer:

  1. Gardinerna är jättesnygga! Andas verkligen 50-tal. Men du, hoppas INTE furu kommer igen, aldrig nånsin. Jag har fortfarande furumöbler i köket, för vi har inte haft råd att köpa nya, och jag HATAR dem!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, Trevlig blogg, som jag hittade av en slump, när jag letade annat. Har gjort en kommentar till ditt inlägg 20 november 2010 -vet inte om du får mejl på kommentarer till så gamla inlägg, så jag skriver en vink här med! ;-)

    Snygg gardin förresten!

    Om du kan tänka dig att sälja skålen jag önskar mig, så mejla gärna till mariehem(at)telia.com

    SvaraRadera
  3. fina gardiner, de översta! passar ju utmärkt med soffan och krukorna.

    jag tycker det är svårt att sia om hur länge 1950-talsfascinationen och därmed modet att hålla i sig. trender kommer och går, och på vissa håll kan man höra att det blåst över. jag tycker dock inte det stämmer alls, se bara hur många vi är som älskar det!

    jag handlar inte nyproducerad retro, har aldrig gjort och kommer nog aldrig att göra. jag tycker det finns något som talar till en, en känsla, en själ i en äldre pryl (eller gardin, för den delen!) som inte finns i en nyproducerad, hur fin den än är. dessutom är det roligaste jag vet att leta efter gamla passande föremål/kläder/accessoarer att smycka mitt hem och mig själv med.

    SvaraRadera
  4. Ann-Charlotte: Jag hoppas också att det dröjer länge :)

    Elenor: Tyvärr ska jag behålla skålen. Jag mailat iaf så jag är säker på att du får mitt meddelande :)

    Allt det gamla goda: Jag tycker inte heller att 50-talstrenden lugnat ner sig men det kommer mer och mer 70-talsretro så 70-talet kanske tar över snart...?
    Håller med dig om att gamla grejer har en själ och en historia att berätta. Mina nya gardiner har ingen story alls! Det är häftigt att du bara köper gamla grejer! Jag gillar att kombinera med en del nytt också. Och beträffande gardiner så har jag inte tålamod att vänta på de perfekta från 50-talet ;)

    SvaraRadera
  5. Anna,
    Synd, men jag förstår att du vill behålla skålen!
    Får fortsätta att leta. Åker in till Malmö idag, så jag ska se om Glasboden möjligen har någon.

    SvaraRadera
  6. Eleonor: Jag glömde skriva att jag också har fem skålar och hoppas hitta minst en till. Lycka till i ditt letande!

    SvaraRadera
  7. Aha, då förstår jag verkligen att du inte vill sälja. Önskar dig samma lycka till med letandet!

    SvaraRadera
  8. Eleonor: vi år glass ut dem senast igår :) De är jättebra och fina!

    SvaraRadera
  9. Så fint du har gjort det!!!

    SvaraRadera
  10. Nu har jag varit till Malmö och besökt några loppisar och beg.affärer. På Glasboden fanns ett par av dessa skålar. Det fanns en med en annan grönfärg, med litet mera blått i, och en med en lila färg. Däremot fanns ingen i den buteljgröna färg jag söker, så jag får fortsätta att söka. Damen i Glasboden sa, att det är Gullaskruf, som tillverkat dessa dessertskålar.
    Om du skulle vilja byta, så kan jag köpa en i någon annan färg som bytesobjekt, annars vet du nu var du kan söka. Det var inte alltför blodiga priser.

    SvaraRadera
  11. Å vilka fina gardiner! Jag köper gärna nyproducerad 50-tals design, vem vet som sagt hur länge det modet kommer hålla i sig?

    SvaraRadera
  12. Jättesnygga gardiner! Jag försöker hålla mig till loppisfynd och gamla saker men precis som med dina gardiner så kan jag tänka mig att köpa nyproducerade retroprylar i väntan på den "äkta" varan.
    Trender kommer och går men jag tror nog att retrotrenden kommer hålla i sig ett tag till, sen kanske det varierar lite med årtiondena vad som är "hetast". Fast jag skulle önska att loppistrenden kunde lugna sig så man får loppa mer ifred igen. ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!