02 september 2011

OOMPH

En av mina favoriter bland textilmönster från 50-talet är Viola Gråstens OOMPH från 1952. Ljungbergs Textil trycker nu åter tyget efter Viola Gråstens original men nu tycks det på hellinne istället för kraftig bomull som på 50-talet. Tyget kostar 1049 kr/meter och det är lite för mycket för att jag ska våga sätta symaskinen i det. Annars skulle jag kunna tänka mig både gardiner, soffkuddar eller varför inte en klänning i den här härliga tyget! Tre färgställningar finns att välja bland, grå/gul, brun och blå. Den grå/gula varianten är min favorit. Vilken är din?

Alla bilder är lånade från Ljungbergs Textil.

8 kommentarer:

  1. Den grå /gula är min favorit, så vackert.

    SvaraRadera
  2. Den i lila toner skulle jag gärna vilja ha, dock lite högt pris för plånboken just nu:)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt mönster och jag är som Randiga tråden mest förtjust i det grå/gula.

    SvaraRadera
  4. Underbart. Gillar det blåa och det gul/gråa.

    SvaraRadera
  5. Tycker också att den grå/gula är finast. Jag har ett par olika tyger/gardiner i den färgställningen i min butik, om det kan vara något? Priset är inte 1000 kr metern :)

    SvaraRadera
  6. det blå, jag tycker det påminner om havet på ett visst sätt, gör det inte?

    SvaraRadera
  7. Har alltid älskat det blå, men ser nu det gula för första gången - åhhhhh, så fint. Håller med om meterpriset... men man kanske skulle köpa en meter och rama in, bara? Konst för en tusenlapp.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!