01 februari 2011

Tack vare er läsare...

...har jag kunnat identifiera två glasfynd som jag bloggat om tidigare.

De fem snapsglasen (som från början var sex) köpte Mattias på Graninge Bruk förra vintern. Little Rascal skrev då att hon hade ett gult i sin bar i England och nyligen upplysste hon mig om att de är franska och från 50-talet.





Det lilla dricksglaset med rött mönster köpte jag för 1 kr i Österforse i somras. Signaturen Sofia N berättade då att hon har samma glas men i gult och oranget och att hennes mamma ätit senap som en galning för att samla ihop glasen. De var alltså senapsburkar under en kort period på 50-talet. Kul :)

10 kommentarer:

  1. Vad roligt att få veta...glasen är verkligen läckra!

    SvaraRadera
  2. Jättefina glas, båda varianterna! :)

    SvaraRadera
  3. Snygga! Historien(senapsglas) gör dem ännu charmigare. Jag kommer senare att visa er en uppsättning glas som varit messmörsglas.Dock inte lika snygga som dina....

    SvaraRadera
  4. Khina: Ja det är sant! Ser fram emot att se dina messmörsglas :)

    SvaraRadera
  5. Hejsan,

    Tycker att dina glas påminner om dessa glas som jag hittade hos min mormor.

    http://www.larrivee.se/bilder/img_5749.jpg

    Mvh
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja formen är nog densamma. Det finns flera olika tryck på de där små snapsglasen. Jag har sett varianten som din mormor har också någon gång. Fina!

      Radera
  6. Vad kul att hitta senapsglaset i din blogg. Fick 3 stycken av en kamrat i färgerna rött, oranget och vitt (tyvärr är 2 spruckna så dom fick bli ljuslycktor). Var helt säker på att det var vanliga drickglas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt :) de är jättefina! Tyvärr gick vårt röda sönder för längesedan :(

      Radera

Skriv gärna en kommenter!