11 juli 2010

Helgumsjön runt = 40-talet loppisar!

Åter i Ångermanland.
Igår tog jag, Mattias, barnen och min mamma en tur till en gårdsloppis i Väster Ledinge. Priserna där är väldigt låga och jag brukar alltid fynda något (förra sommaren bl.a. två Amanita-assietter för 2 kr/st). I år hittade jag tyvärr inget annat än två tidningar för 3 kr/st, men jag var väldigt nöjd ändå eftersom jag varit på jakt efter en av tidningarna länge...Antik Världens specialnummer om porslin! :)
.

Härlig sommarläsning för 6 kr
..

Tidningen innehåller en artikel om Helmer Ringström. Hans dekor Opal på bilden vill jag gärna ha tag på!
.

Tidningen kryllar av fina bilder och intressant info...
.
Tanten på loppisen berättade att just den här lördagen var det ovanligt loppistätt i trakten. Runt hela Helgumsjön hade folk ställt ut sina loppisord...och mot Jämtland var det också tätt mellan loppisskyltarna, enligt henne. Vi valde att köra till Helgum och beta av loppisarna där och hon hade rätt! Nästan varenda gård och villa hade satt ut en skylt och plockat fram smått och gott ur gömmorna. Från en säljare fick vi veta att det fanns runt 40 loppisar runt sjön! Vi stannade vid de flesta skyltar vi såg men tyvärr var vi lite sent ute så vissa hade inte så mycket kvaroch vissa hade klappat igen när vi kom. Vi fyndade inte speciellt mycket och utbudet av 50-och 60-tal var torftigt, men det var en kul eftermiddag ändå! Vi tappade snabbt räkningen, men jag skulle tro att vi besökte minst 15 olika ställen.
.

Mitt bästa fynd :) Min favorit Pixi-bok Ingolf! Jag hade den när jag var liten men har tappat bort den och nu letat den på Tradera och loppisar. Igår hittade jag den i nyskick för 5 kr...för mig var det ett fynd! ;)

7 kommentarer:

  1. Tidningen om porslin beställde jag i efterskott för jag hann inte köpa den, den är bra. Vilka priser, vilka fynd. Jag blir så avundsjuk.

    SvaraRadera
  2. Oj så mycket loppisar, det låter ju som rena himmelriket.. he he. Billiga tidningar du hittade, jag har samma själv men den skickade jag efter så det blev lite dyrare.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig loppistur ni verkar ha haft!

    Jag har själv haft loppis hemma i vedhuset i Stöcksjö i helgen. Sålde jättebra i går, sämre i dag.

    SvaraRadera
  4. Åsa: Synd att vi missade din loppis. Nästa gåmg kanske...

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken loppisrunda! Grattis till porslinsnumret med Helmer R, det är slutsålt och går inte att beställa längre.

    SvaraRadera
  6. Jag har flera Opal - bland de första tallrikarna jag skaffade, innan jag liksom känt in mig på vad det egentligen var jag ville ha och inte - som visserligen används men inte direkt är älskade här hemma... då vurmar jag mer för Majlis på samma bild där! =)

    SvaraRadera
  7. INGOLF! Världens bästa Pixi-bok! Den ska jag också leta upp, vet inte var min gamla har hamnat efter alla flytter i livet.

    /Anders

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!