14 mars 2014

Blocketfynd

Förra veckan gjorde vi två fina fynd på Blocket. Mattias hittade en annons där massor av saker såldes. På bilden stod allt samlat på ett bord och dessa två väckte vårt intresse. För en gång skull var jag först att höra av mig (iaf först i Umeåtrakten) och Mattias kunde hämta hem grejerna dagen efter.


Den blå vasen är en S 5000 av Peo Ström för Alsterfors i opalglas med vit insida, signerad under. Jag har inte lyckats fånga färgen på bild, den är mörkare blå i verkligheten.

Väggplattan är helt omärkt men man kan se märken på baksidan där Gustavsbergsetiketten har suttit. Den tillhör serien Harlekin av Lisa Larson från 1960. Serien tillverkades fram till 1969.

Båda fynden finns med i tidningen Retros guider. Där är vasen värderad till 500-1000 kr och väggplattan upp till 1000 kr. Vi betalade betydligt mindre än så. Tur att alla inte läser Retro :)

6 kommentarer:

  1. du har så otroligt mycket snygga saker.. Kul att bläddra igenom och se vad för nytt du har hittat.. Umeå Retro Marknad måste jag ju besöka..
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja det blir lite mycket så när det svämmar över är det bra att kunna sälja av lite på Umeå Retromarknad!

      Radera
  2. Lustigt nog har jag båda dessa, hade tom 2 av den blå Alsterforsvasen, köpte en med spricka, sen bytte jag till mig en hel. Den LL-tavlan hittade jag under understa planet i en golvhylla på en loppis, av en slump när jag kände där. Helt sjukt egentligen, men billigt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska leta överallt ;) Vi betalde 50.-/st för dessa vilken vi är mkt nöjda med :)

      Radera
  3. Jag såg Alstorfors-vasen men var tyvärr inte lika snabbt som dig! ;) Grattis till två riktigt bra fynd!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!