01 november 2011

Stig Lindbergs Umeå (del 2)

Kommer ni ihåg Stig Lindbergs Umeå (del 1)? Det är kanske inte så lätt eftersom det var över två år sedan jag gjorde det inlägget! Bättre sent än aldrig, här kommer iaf del 2!

I fredags åt jag och Mattias lunch på Hotell Plaza mitt i Umeå och för första gången såg jag då denna emaljmålning av Stig Lindberg. Den sitter i foajén på hotellet och har funnits så nära men ändå har jag inte kommit mig för att gå och titta på den förrän nu.

Målningen heter Ikaros Flykt och på plaketten står det "Av professor Stig Lindberg. Gåva till fastigheten/Reso Umeå Plaza från Margareta och Eric Modig Umeå 18/10 1992"

Jag vet tyvärr inte när den mäktiga målningen är gjord.

Fotot på hela målningen blev väldigt dåligt men jag vill ändå visa hur hög den är. Tyvärr missade jag att fota den brinnande brasan under, målningen sitter nämligen på murstocken till en öppen spis. Ni får försöka föreställa er de orangea lågorna under...ganska häftigt eller hur? :)

Det finns minst två verk till av Stig Lindberg på allmänna platser i Umeå. Jag ska visa dem också framöver, men kanske tar det två år till nästa gång, vi får se ;)

11 kommentarer:

  1. Den får man kolla in nästa gång man svänger förbi Umeå, kanske till julen rent ut av..

    Det är ju ingen tavla, men köpte faktiskt väggbonaden "torn och paradisträd" gjord av Stig Lindberg för ett tag sen, den är också riktigt mäktig :)

    SvaraRadera
  2. Wow, så pampig! Och vilka läckra färger, passar perfekt över brasan!

    SvaraRadera
  3. Ja sannerligen häftigt med brasa inunder!!! Gjord för platsen verkligen.

    Är konstnärliga eldar en symbol för Ume - tänker även på Grön eld framför jvstn...

    SvaraRadera
  4. åh, magnifik! vad kul att du upptäckte den.

    SvaraRadera
  5. hencopenco: Wow, din väggbonad är ju supersnygg! Bild-Googlade och hittade din bild :) Ruskigt fin!

    SvaraRadera
  6. Måste bara testa att kommentera, efter kommentaren att det inte skulle gå med IE!

    Återstår att se hur det går!

    Hälsar
    Ninnie

    SvaraRadera
  7. Ninnie: Jo som anonym går det att kommentera med Explorer. Som inloggad på bloggerkontot funkar det inte för mig men för vissa funkar det så det kanske bara är någon säkerhetsinställning som bör ändras...

    SvaraRadera
  8. Hej. Nu är oktober månad över och med det även Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Vi har tillsammans lyckats samla in över 45 miljoner kronor! Vi vill rikta ett varmt tack till dig för att du hjälpt oss att uppmärksamma Rosa Bandet och kampen mot bröstcancer på din blogg. Tillsammans gör vi skillnad! :) Kram

    SvaraRadera
  9. Hi Anna, nice to meet you. I like your profile. Please meet me too at esanugrahaputra.blogspot.com. Thanks.

    SvaraRadera
  10. Vilka färger! Tack för att du visade den. Väntar med spänning på att du ska få tid att ta dig runt till de andra två verken.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!