18 november 2011

Ny Prisma!

Jag letar ofta efter Prisma-delar på Tradera men hittar sällan några. Tallrikar brukar jag låta gå till någon annan och på slutet har jag också struntat i koppar i modell A eftersom jag börjar ha en drös. För några veckor sedan hittade jag två rosa koppar med ett fat. ”Jaha, fler rosa i modell A” tänkte jag. ”Eller nä…är det??...kan det vara möjligt?” Kopparna var ju inte alls i modell A utan en helt ny modell som jag aldrig har sett tidigare! Hjärtat slog en volt när jag insåg att det var så. Är man tokig när man blir så uppspelt över en koppmodell som man inte visste fanns? ;)

Jag slogs så klart om kopparna (jag hade ingen övre gräns den här gången!) och vann dem för 370 kr. Koppen utan fat fick inte vara med på bild. Den är tyvärr matt i glasyren invändigt men den andra är fin. Fatet har fläckar där koppen ska stå men vad spelar det för roll när jag hittat en helt ny modell! :)

Den nya koppen (i mitten på bilden) är den största av dessa tre. Är det någon kunnig läsare som vet vad modellen heter eller har andra koppar i samma modell?

Min okända modell är i kraftigt benporslin precis som LI-kopparna. (Modell A är också i benporslin men tunna och lite genomskinliga när man håller dem mot ljuset.) Både kopparna och fatet är omärkta vilket är lite konstigt. Vad kan det bero på? Kopparna brukar sakna märkning men alla andra fat jag har är märkta. Kanske var detta bara ett prov och modellen kom aldrig i produktion? Eller kan det vara caféporslin?

Nu har jag tre olika modeller av Prisma R, alla med fat. Saknar dock två fat i modell A (de ska nog gå att få tag på) och saknar nu också ett fat i den nya modellen. Det kan bli knivigare!

Vad tycker ni om min nya kopp? Vilken modell gillar ni bäst? Kommentarer välkomnas :)

Ha en trevlig och fyndrik helg allihop!

10 kommentarer:

  1. Härligt! Jag ska kolla om jag hittar modellen i mina papper!

    Jag gillar ju LI-modellen bäst, lagom stor, innehållet kallnar inte lika snabbt!

    SvaraRadera
  2. Herr Movarp: Jag gillar också LI, men den nya är en bubblare :)

    SvaraRadera
  3. den var supersnygg, gillade nog denna nya modellen bäst, lite annorlunda!

    SvaraRadera
  4. Jo, jag har 2 likadana tekoppar som dina senaste. Min mamma köpte dom i någon loppisaffär för en billig penning på 90-talet. De är också ostämplade. Så jag trodde det var något importporslin ända tills jag hittade din blogg för något år sen och fick se att det var Prisma.
    Kolla in Kari Björquists Svart ruter. Kan det vara samma modell? Annika

    SvaraRadera
  5. Annika: Vad roligt! Kul att du hittat till min blogg :) Det ser ut att vara samma modell som Svart ruter, tack för tipset! Hittade en Tradera-auktion med Svart ruter där man ser stämpeln och det står flintporslin. Det låter logiskt att både den koppen och LI-modellen är i flintgods eftersom de är tjockare och lite gråaktiga men enligt boken "Servisporslin" ska LI vara benporslin och faten till mina LI-koppar är märkta benporslin. Jämförde just fat och kopp och såg att fatet är vitare än koppen...kopp i flintporslin och fat i benporslin? Låter konstigt men det är kanske så?

    SvaraRadera
  6. Vad kul att göra en sådan upptäckt! Den nya är nästan finast, tycker jag.

    SvaraRadera
  7. eli: Ja den nya är riktigt härlig :)

    SvaraRadera
  8. Kul att du hittat en helt ny modell! Känner igen det där med hjärtklappningen och att man helt struntar i vad det kostar när man hittar något sådant som man så gärna vill ha...! :)

    SvaraRadera
  9. så fina! du går säkert inte kunskapslös särskilt länge, många välupplysta läsare du har. :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!