14 september 2011

Utmaning: I mina köksskåp

Jag tänkte att jag, precis som 50-tals keramik, skulle ta och visa den oredigerade sanningen om innehållet i våra köksskåp! Vårt kök är ganska stort men vi har ändå lyckats fylla skåpen! Jag har begränsat mig till att visa överskåpen (förutom dem som används som skafferi) och vitrinskåpet. Mer gömmor finns också ;)

Första skåpet ut på röda mattan är fyllt med skålar och några assietter. Där samsas gamla Jie, Gustavsberg, Rörstrand och Upsala-Ekeby med nytillverkat från Ikea, Åhléns osv. De gula texmex-skålarna från Saga Form åker fram när vi äter tacos :)

I nästa skåp har vi diverse barnservisdelar, äggkoppar och Stig Lindbergs citruspress.

Det här skåpet är ganska välordnat. På nedersta hyllan står mina Iittala Essence vinglas. Ölglas från Sea syns på andra hyllan och ännu ett steg upp trängs snapsglas i samma serie med diverse andra snapsglas.

Koppskåpet är fyllt till bredden med gröna kaffekoppar från Höganäs, Coops tre retromodeller, mammas och pappas gamla tekoppar, två nya retroinspirerade kaffekoppar från Åhléns, Tikimuggar, glöggmuggar och diverse annat.

Längst ner i talkriksskåpet står det vi använder mest. Det är diverse tallrikar och assietter från Rörstrand, Gefle och Gustavsberg. En våning upp står en hel del djuptallrikar men resten är sånt som inte används speciellt ofta. De gula tallrikarna längst upp är texmex-tallrikarna som åker fram till tacokvällen :) De gröna Höganäs-assietterna används också titt som tätt. Allt blått Ikea-porslin är på väg att lämna...

Här är skåpet med vardagsglas. Vi har kanske onödigt många ölglas, de flesta med reklam, men vi har ändå skänkt bort en hel del så värre har det varit! Hyllan längst ner gillar jag mest. Där står loppisfyndade vardagsglas, mina favoriter med röd/grönt mönster, höga drinkglas med retroränder och lite annat.

Sista skåpet är ett vitrinskåp. Längst upp står några delar Snoddas tillsammans med annat färgat glas. Min samling Prisma står så klart också i "finskåpet" liksom Zebra och några andra koppar. Annat smått och gott står också där och Mattias har ett liten hörn med sina grejer med fornnordiska mönster.

Mer godsaker gömmer sig i våra underskåp, i en skänk och i Tema-hyllorna i vardagsrummet men det får jag ta och visa framöver istället!

Fler retrobloggare har visat sina köksskåp här:
Jag, en Loppista
Porslinan
Livet på Sofieberg
Form55
Porslinsbloggen
Skaffaren
Skynda Fynda
En omaka kaffekopp
"Gamla Konsum" i Åsarna
Mangania du älskade & lite mer
Stajnich loppisliv
Allt det gamla goda
Retrolux
Mon Amie

5 kommentarer:

  1. Vilken fin ordning du har. Man kan ju se alla dina godingar.

    SvaraRadera
  2. khina: Tack :) Ja man ser dem trots att de är omringade av lite mindre fina saker.

    SvaraRadera
  3. Kul att få ta en titt på allt fint i dina prydliga skåp.

    SvaraRadera
  4. nu visar jag också mina köksskåp! välkommen :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Så mycket fina saker! Ska visa dina skåp och hyllor för min sambo som tycker att vi har mycket glas och porslin. Tycker det räcker med en sak av varje per person. Här finns ett bevis på att det finns fler som tycker det är roligt att ha och samla på vackra saker...

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!