20 oktober 2010

En kopp från svärmor

För ganska längesedan kom svärmor med ännu en kopp till oss. Precis som Prisma G-koppen som jag fick så har denna tillhört hennes pappa Tore. För någon vecka sedan hade hon också letat upp fatet så nu är koppen komplett! Fatet är stämplat "Rörstrand 572" men vad dekoren heter vet jag inte. Någon?
.
Koppen blänker så mycket så den var svår att fota.
.
Modellen är väldigt lik "Karlskrona 67" som jag hittat i boken "Servisporslin" av Bo Gunnar Lindgren. Där står att det är en restaurangmodell med förstärkt hänkelfäste och det passar bra in på den här koppen som är väldigt "rejäl". Det står även att en nästan identisk modell som heter "EM" tillverkas av Gustavsberg men om Rörstrand har någon liknande står det inget om. Kanhända är det en restaurangkopp som Tore fått tag på? :)
.
Dekoren är blågrå och lite blänkande.
.
"Rörstrand Sverige" trodde jag betydde 40-tal men den här är ju tillverkad 1957.

5 kommentarer:

  1. Det verkar definitivt vara ett restaurangporslin. Läs gärna ett gammalt inlägg jag skrev om restaurangporslin från Gustavsberg: http://kerstin.kokk.se/?p=5830

    SvaraRadera
  2. På fråga 1 säger jag ja, det är högsta sannolikt att detta är en restaurant- eller storköksmodell. Det finns nog många varianter där som om möjligt är sämre dokumenterade är övrigt på Rörstrand...

    På påstående 2 om att den skulle vara tillverkad på 40-talet säger jag nej, det står ju årtalet under, 572 betyder 2 halvåret 1957.

    Dekoren har jag aldrig sett förut, men det finns säkert 10-15000 dekorer hos Rörstrand så det är många jag aldrig har sett tidigare... :-)

    SvaraRadera
  3. 572 betyder att denna kopp är tillverkad 1957, andra halvåret.

    SvaraRadera
  4. Hej! Siffran 572 betyder att den är tillverkad i andra kvartalet 1957. Rörstrand gjorde ju extremt många dekorer och inte alla har fått namn. Har själv en fin kopp med fat från Rörstrand som tillhör en icke namngiven serie:
    http://2.bp.blogspot.com/_GAfNLyRVHXo/TLLz0utqs3I/AAAAAAAAAxs/636-_ePQatU/s1600/CIMG0434.JPG

    SvaraRadera
  5. Alla: Ja det är klart! Så dum jag är...jag skyller på att jag ammar! ;) (Undra vad jag ska skylla på när jag har sluat...?)

    Kerstin: Vilka härliga koppar! Och väldigt intressant inlägg!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!