17 augusti 2010

Auktion och Antik i Rödånäs

I lördags var det dags för auktion på hemmaplan...eller iaf i Västerbotten. Vi styrde kosan mot Rödånäs och gick på visning i 26-gradig värme. Det fanns några intressanta saker på visningen, bla en stringpiedistal, saftglas och UE-krukor men tyvärr blev allt så dyrt så vi åkte hem nästan tomhänta. Vi väntade och väntade på att en trädgårdsmöbel skulle ropas ut och tillslut var vi riktigt trötta på att vara där, men när vi väntat så länge kunde vi ju lika gärna vänta en stund till. När den väl gick under klubban insåg vi att vi inte var de enda som väntat på den! Möbeln gick för 1700 kr, vilket vi inte var beredda att betala för den...
.
Den här häftiga gamla bilen gick för 2000 kr.
.
Den här brickan med 4 glas från 60-talet bjöd vi på men vi blev snåla och lät den gå till en uppköpare för 110 kr. Undra vad han säljer dem vidare för? (Bilden är tjuvtagen när han redan köpt dem, därav den dåliga vinkeln)
.
Trädgårdsmöbeln som gick för 1700 kr.
.
Det enda vi köpte var en låda med plastleksaker för 30 kr (som var lägsta utrop) och när jag skulle hämta lådan sa auktionsutroparen åt mig att jag kunde ta en till leksakslåda som ingen bjudit på tidigare :)
.
En av anledningarna att vi bjöd på leksakerna var det här roliga 60-tals tåget...
.

...och den här roliga gamla bilen.
.
I Rödånäs, alldelens brevid auktionen, ligger också ett antikhus. Vi har aldrig tidigare varit där men vi kommer absolut att återvända trots att det är över 5 mil dit. De 3 våningarna i det stora huset var fyllda av fina ting och priserna var inte så hutlösa. Jag såg en Bo Borgström-vas, precis en sån som jag köpte för 15 kr i Sollefteå, för 150 kr och det är väl inte direkt något överpris även om min var snäppet billigare ;). Där fanns också en Grythyttanliknande möbel för 1400 kr (Vet inte om det var Grythyttan?) och den hade vi hellre tagit med oss hem än den på auktionen.
.
Fin gamal trädgårdsmöbel.
.
Ett blombord i stringmodell.
.
Gustavsbergs Amulett av Wilhelm Kåge.
.
Jag köpte en liten Gulli-tallrik för 15 kr. Den hade en liten spricka och därför var den billig. Det fanns även felfria för 50 kr/st men jag är inte så kräsen :)
.
Gefles Gulli av Helmer Ringström.
.
Jag fick också med mig en stol från Rödånäs Antik för 175 kr. Den var fruktansvärt ful men jag såg potential i den :) Nyfikna? Senare ska ni få se stolens förvandling!

4 kommentarer:

  1. En sån röd trädgårdsmöbel har jag ute på gården, men benen är rätt rostiga och borde målas om. Jag köpte ett bord, fyra stolar och en liten bänk för bara nån hundring på en loppis. Egentligen var den inte till salu, men frun som rådde om möbeln var bortrest så gubben sålde den. Med på köpet fick jag då även ett par gröna stolar i samma modell, men inte heller de i så bra skick.

    SvaraRadera
  2. Åsa: Menar du den på första bilden från auktionen eller den från antiken? Vi är ute efter en 50-talsmöbel men de är alltid så dyra! Din verkar ha varit ett riktigt fynd!

    SvaraRadera
  3. Den första, den som gick för 1700 kr. Jag har faktiskt ytterligare trädgrådsstolar från 50-talet men i annan stil. Av lindad plast. Man ser dem inte ofta, det är inte den där vanliga typen. De finns även som pallar har jag sett. Vet du vilka jag menar? Jag har dem i blått, rött och gult. Ser ut som karameller fast de röda är tyvärr lite blekta.

    SvaraRadera
  4. Åsa: Åh, jag har sett lite olika såna med plastband. De är ju helt underbara! Du ska inte sälja dina? ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!