12 april 2012

Radiokaka

Så klart man ska äta radiokaka när man lyssnar på sin snygga radio, eller?

Jag kan ju lätt konstatera att radiokaka inte är min favorit bland bakverk och att trycka i sig så mycket florsocker och kokosfett kan ju heller inte vara nyttigt! Men när jag för någon vecka sedan fick finbesök från lokalpressen tyckte jag att radiokaka var passande bjudfika :)



För er som är sugna på att baka radiokaka så kommer receptet här!

Radiokaka

225 gram kokosfett
200 gram mörk choklad
2 ägg
3 dl florsocker
20-25 st Mariekex eller liknande

Klä en avlång brödform (ca 1,5 liter) med plastfolie.
Smält kokosfett och choklad långsamt i en kastrull. Låt svalna något.
Vispa ägg och florsocker fluffigt och rör sakta ner chokladfettet. Det blir en väldigt krämig smet!
Bred ut lite smet i botten av formen. Lägg på Mariekex och bred på ännu ett lager chokladsmet. Varva kex och smet tills smeten är slut men se till att avsluta med ett lager smet.
Ställ i kylen några timmar, gärna över natten.
Ta upp kakan ur formen och ta bort plasten. Skär kakan i så tunna skivor som är möjligt utan att de går sönder. Kakan är mäktig!

Hoppas det smakar :)

Och angående TÄVLINGEN så är det en liten ändring, den kommer att avslutas imorgon fredag 13/4 kl. 20.00 så passa på att svara på frågan nu och ta chansen att vinna ett par snygga retrosolglasögon. Länk till tävlingen finns här. Vinnaren presenteras här på bloggen imorgon kväll.

5 kommentarer:

  1. Åh, den kakan gjorde mamma till oss när vi var små, och jag tyckte att den var SÅ god!
    Idag tror jag knappast att jag skulle få i mig en bit, är inte så förtjust i för söta saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår barn tyckte också om den :) Jag gillar sötsaker och choklad men det var för mkt florsocker och för lite chokladsmak på den här!

      Radera
  2. Åhh den gjorde jag som barn..radiokaka...

    SvaraRadera
  3. åh, radiokaka.. det har jag inte ätit sedan jag var liten. pappa brukade göra det, minns jag. läckert med zebrakopp och radiomöbel! radion funkar alltså? lyxigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du skulle bli besviken om du åt det nu, håll kvar vid minnet istället ;) Jo radion fungerar men vi har den ändå mest för att den är snygg :)

      Radera

Skriv gärna en kommenter!