05 mars 2012

Köp från bloggkollegor

Idag bloggar jag från min smarta telefon i sjuksoffan. Imorgon är telefonen på väg på reparation och jag är förhoppningsvis på benen igen.

Tänkte visa er vad som gömde sig bland bubbelplast och tidningspapper i ett stort paket som kom från Benny på Porslinsbloggen förra veckan.

Längst bak står tre fat i modell A till min samling av Gustavsbergs Prisma R. Jag har två fatlösa koppar som Jan på Form55 hittat till mig tidigare så faten uppskattas mycket! Framför faten står en gräddsnipa av Stig Lindberg i SA-modell. Gillar verkligen formerna!

Tre Pärlan-lyktor från Reijmyre anslöt sig till samlingen. Den ljusgröna tror jag är av uranglas. Jag letade upp en gammal artikel om gröna föremål, "Grönt är skönt", i Antik & Auktion nr. 4 från 2004 och där står det att uranglasets gröngula färg skapas av uran men strålningen lär vara obetydlig. I UV-ljus blir det magiskt fluoriserande men jag har tyvärr ingen lampa att testa med. Bilden nedan är från artikeln och där ser ni en likadan ljuslykta. Jag lyckades tyvärr inte återge färgen riktigt.

Från Benny köpte jag också den första ljusstaken i en blivande samling av Festivo från Iittala, formgivna av Timo Sarpaneva 1966. Förhoppningsvis stöter jag på några till i andra storlekar under våren och sommaren.

Stekpannan från Gustavsberg är den lilla varianten av Stig Lindbergs Terma och den köpte jag från tidigare nämnda Jan, genom ett byte med Benny. Jag fick helt enkelt Bennys stekpanna, Benny fick Jans stekpanna och Jan fick en slant av mig :) Smidigt!

11 kommentarer:

  1. Gagagag, gräddsnipan är ju sjukt läcker.

    Detta är det bästa med bloggandet, när man kan byta grejer med varandra.

    Krya på dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja gräddsnipan är finfin!

      Radera
  2. Kul att se! När jag var hem till min kusin fick jag med mig två nya Terma-stekpannor, en stor och en liten, så nu har jag dubblett av den mindre och tre av den större :-) De extra tar jag med till Hedemora om ingen nappar innan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, en bra kusin det där :) Jag ska leta efter en stor stekpanna billigt på loppis :)

      Radera
  3. Gräddsnipan är riktigt läcker och ljuslyktorna likaså.

    SvaraRadera
  4. Det är så klockrent att kunna byta/köpa/sälja med andra bloggare, tänk så mycket större chans man har att hitta det där man är på jakt efter nu när man lärt känna er alla! :)
    Den lilla gräddsnipan är så läcker i formen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Väldigt bra att känna likasinnade. Nu har jag ju tex folk runt i Sverige som letar Prisma-delar till mig :)

      Radera
  5. Här kommer en tävling som kanske passar dig och din läsare. Här har man chansen att vinna boende i Bruno Mathssons unika glashus i Kosta helt inredda i 50-60 talsstil.

    http://www.glasriket.se/sv/Novasol---Tavling1/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande :) Jag håller tummarna att jag får semestra i Glasriket snart då!

      Radera
  6. Jag har många av Termas delar och använder dem flitigt. Så praktiska eftersom man kan ställa dem på en platta med lite värme också.

    SvaraRadera
  7. Ljuslyktorna är så fina!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!