26 oktober 2011

Vardagsmys

Efter mina retrodukningar igår tänkte jag att jag skulle fota den riktiga middagsdukningen också, för vi vardagsretrodukar ju faktiskt varje dag.

När menyn består av ris och en kycklinggryta som vi hittade i frysen så behövs bara en tallrik per skalle. Igår blev det en av mina favoriter, Dorothy från Gefle. Rostfria bestick till mig och Mattias och plast till barnen. Bubbliga vardagsglas och till sist en tablett i plast från Åhléns under alltihop.

Pelargonen sitter i en liten Pippi från Kosta och mina älskade tyska plastljusstakar från Friedel Ges Gesch lyser upp i höstmörkret.

4 kommentarer:

  1. Ljusstakarna är så läckra! Undrar hur många färger som finns. Jag har två orange och en röd.
    Hälsn. Carina

    SvaraRadera
  2. Carina: Ja visst är de!?! Vet att det finns ofärgade (genomskinliga) och ljusblå. Finns ju en mindre modell av dem också. Det finns även olika färger i ej genomskinlig plast. Jag skulle vilja ha några röda, de är sååååå snygga!

    SvaraRadera
  3. Åh, nu var det inte de som skulle vara fokus i ditt blogginlägg men de underbara bubbelglasen växte jag upp med. Min mormor hade dem i sitt fantastiska kök och vi barn fick stark blandsaft i dem. Köket i ett hus som var nybyggt på 50-talet och i original ända tills hon blev för gammal och flyttade till lägenhet för ca 10 år sedan. Nu när hon flyttat igen, denna gång till ett äldreboende, fick jag de fem glas som fanns kvar och varje gång jag kan duka med dem är jag lite extra lycklig. Efter en lång utläggning undrar jag nu om du vet något om dem? Skulle så gärna hitta på loppis eller kunna söka fram dem på tradera men bubbelglas ger helt fel träffar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är härliga! Kul att höra din historia. Enligt min samma är det senapsglas och det känns mycket möjligt eftersom de är så kraftiga. Har inte provat att söka någon information om dem men vi brukar se dem då och då på loppis. Lycka till att hitta både information och fler glas!

      Radera

Skriv gärna en kommenter!