25 oktober 2011

Retrodukning 1

Retroprylar utmanade till retrodukning och det var ju kul sist så jag hakar på igen. Tyvärr hade vi fullt upp med öroninflammation, hantverkare som reparerar vattenskada och utvecklingssamtal på dagis igår. Jag hann helt enkelt inte med! Idag kompenserar jag med att visa två dukningar, mest för att jag hade svårt att välja vilken färg jag skulle gå på ;) Min första dukning kommer här!

Jag gillar rökigt glas med blå ton och det passar bra till min dukning som går i gult och blått. En chockrosa pelargon fick bryta av färgskalan och liva upp lite.

Porslinet jag använt är två flata Sture från Rörstrand och en djup Palace från Gefle. Besticken är Focus DeLuxe från Gense.

Karotterna är mina nya Flamingo - Bambus från Stavangerflint. Vinglaset är Essence från Iittala och vattenglaset, liksom tillbringaren, är Snoddas från Gullaskruf.

Den lilla vasen med en kvist pelargon är från Sea.

Så här hade jag gärna dukat när vi får gäster men tyvärr har jag inte fler delar Palace än denna. Tycker den passar så bra till karotterna så jag måste nog samla på mig ett gäng :)

Retrodukning nr. 2 kommer senare. Tills vidare kan ni titta på mina retrodukningar från förra utmaningen för ca 1 år sedan. Retrodukning del 1 - Middag
Retrodukning del 2 - Kaffe och kaka

5 kommentarer:

  1. OooOOoOoO..... Gillar Gul/Blått, känner mig som en riktig patriot! Jag gjorde själv en überblå/gul dukning för ett par år sedan, jag skall se om jag hittar en bild att lägga upp på Bloggen :-)

    DeBeer/Manganiatokan/Erica

    SvaraRadera
  2. Får man ha iittala essence i en retrodukning? ;) (Jo jag tycker det)

    SvaraRadera
  3. Så fint!! Underbart fina tallrikar! Och karotterna! Jag gillar Norskt! :)

    SvaraRadera
  4. Pallas är en favorit, jag sparar på den med, börjar ha en del nu. Jag brukar köpa när jag hittar till fyndpris, eller byta till mig delar. Än en gång får jag lov att berömma grytorna också, de är verkligen kanonfina!

    SvaraRadera
  5. Erica: Det vore kul att se :) Gult och blått är fint!

    Nina: Ja det tycker jag! Vinglas är nog en av få saker där jag föredrar ny design. Hoppas inte retropolisen kommer och tar mig nu!!! ;)

    DollybirdRetro: Vag roligt att gillar min dukning :) Normännen kan de också ;)

    Herr Movarp: Ja jag har sett att du har en del. Tillbringaren är min dröm! Den är så grymt snygg, både modellen och dekoren. Såg den för 650 kr i Sthlm för nått år sedan, hoppas hitta den billigare :) Du har grädd-/mjölkkannan va? Den är också finfin! Jag hittar nästan aldrig Palace till fyndpris tyvärr. Vet du förresten varför de heter både Palace och Pallas? Har det nått med export att göra?

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!