04 augusti 2011

Teak för tre kronor

Innan vi lämnade Graninge tog vi en sista sväng till Graninge Bruk. Vi tänkte egentligen besöka S:t Olofs Antik men de hade stängt så det blev en titt i den gamla kvarnen på bruket istället. Där shoppade jag loss för hela 3 kr och fick med mig en ljusstake i teak märkt SS och Jämtland Härjedalen slöjdalster. (Till vänster på bilden). Den har en skada i spetsen men det syns bara från baksidan så det gör inte så mycket. Jag tycker den passar bra ihop med den lilla figuren som jag fick gratis. Den har nu blivit rejält mättad med teakolja.

Uppdaterat: Khina har bra koll och skriver: "SS står för Stig Sandkvist (f. 1928), slöjdare från Vemdalen Härjedalen. Ljusstakar och skålarna är han mest känd för, men skall även designat möbler, enligt vad jag hört..."

3 kommentarer:

  1. SS står för Stig Sandkvist (f. 1928),slöjdare från Vemdalen Härjedalen. Ljusstakar och skålarna är han mest känd för, men skall även designat möbler, enligt vad jag hört... Har inte sett något sånt. Jag är förtjust i formen på ljusstakarna och skålarna i samma form så grattis till ett bra köp.

    SvaraRadera
  2. Så jäkla snygg! Har varit på jakt efter ett par sådana länge men aldrig hittat några till vettigt pris. Men 3kr känns ju helt ok. ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!