25 november 2009

Loppisfynden!

Detta fyndades under lördagens runda!

På Opal Antik köpte Mattias en tomte som ser ut som den han köpte för två veckor sedan men den här är större och har inte grön gröt i sin skål. Dottern blev glad! :) Han betalade 30 kr för den.



Jag köpte en julgranskula för 3 kr bara för att den var så fin!



På Dinosauriemuseets loppis hittade jag två Liljan-ljusstakar från Ystad Metall, design Ivar Ålenius Björk. De kostade 50 kr för paret och det kändes värt!



Hos Dinosaurierna hittade jag även ett rött pärlhalsband. Det kostade 30 kr och det tyckte jag var lite dyrt men jag köpte det ändå.
Klänningen fanns hos en säljare hos Buy & Sell. En ny klänning i retrostuk och i rätt storlek för 25 kr, det är ett fynd :)



På vårt sista stopp Strömpilen hittade jag en Gefle-tallrik för 5 kr. Den var fin i dekoren men dålig i glasyren i botten. Dekoren heter Majlis och är formgiven av Helmer Ringström (Tack Herr Movarp, Moster Mjölgumpa, Anna & Libby).



Ja det var vad vi fyndade!

9 kommentarer:

  1. Fina små fynd! Jag har själv hittat två liljan-ljusstakar med flera ljushållare från Ystad metall nyligen!

    Tallrikens modell heter BD (Sven-Erik Skawonius) och dekoren "Majlis", formgiven av Helmer Ringström. Kolla in min samling av koppar så ser du tekoppar, kaffekoppar och assiett. Majlis finns även i grönt, har såna koppar med!

    SvaraRadera
  2. Tallriken heter Majlis, gjordes för Gefle åren 1966-72 och formgivaren heter Helmer Ringström.

    SvaraRadera
  3. Majlis av Helmer Ringström är det du köpt. Några sådana tallrikar skulle jag vilja ha, de är vackra och min mamma heter likadant som dem.

    SvaraRadera
  4. Lyckad loppisdag! Dekoren heter Majlis, upphovsman the one and only Helmer Ringström.
    Två Liljan för 50 pix - wow!

    SvaraRadera
  5. Tack för informationen allihop :) Kunde nästan gissa att det var Helmer som låg bakom.

    Liljan-ljusstakarna är riktigt fina när de brinner långa ljus i dem, och det behövs i dessa mörka tider!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina fynd du gjorde. Jag bara älskar Helmers dekorer. Har man några olika så samsas de så bra ihop. Ljusstakarna gillar jag också!

    SvaraRadera
  7. Gamla saker och fina ting:
    Ja precis! Helmers dekorer är fina och jag älskar formen på de där tallrikarna (Modell BD av Sven-Erik Skawonius läser jag längre upp i herr Movarps inlägg)

    SvaraRadera
  8. Ett tips som inte alls har med detta att göra:

    http://www.tradera.com/TEKOPP-med-fat-PRISMA-G-design-BIBBI-BREGER-50-60-tal--auktion_103471114

    SvaraRadera
  9. Herr Movarp: Jo jag har sett dem :) Bevakar!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!