27 augusti 2009

Blänkande teak!

Jag har fortsatt mitt arbete med teakmöblerna!

Jag fyndade ett soffbord på Blocket för någon vecka sedan. Jag har varit ute efter ett bord med tidningshylla under men inte hittat något bra. Sedan hittade jag detta. Det var inte riktigt ett sånt jag var ute efter men för 50 kr tänkte jag att det får funka tills jag hittar det perfekta bordet. Det var lite fläckigt och väldigt rangligt och säljaren tyckte inte att det var värt mer än 50 kr i det skick det var.
-Det behöver lite kärlek, sa hon och jag svarade att det kan jag ge!


Bordet innan tillfixning

Pappa skruvade och limmade benen så att bordet blev ganska stabilt. Han överraskade även med att sickla och slipa bordsskivan innan han levererade det hem till oss. Vilken tur jag hade! När jag oljade skivan blev den supersnygg men det syndes då väl att benen och tidningshyllan inte var i samma träslag och hade en taskig lackad yta. Så igår satte jag igång att slipa även dessa.


Andningsskydd på för att slippa slipdammet


Klart!

Av bara farten gjorde jag även klart byrån jag börjat på tidigare under veckan. Den blev riktigt bra tycker jag! Faneren på lådfronterna var väldigt tunn (man får slipa försiktigt) men det var lättslipat och roligt att det blir en sån skillnad!





Nu har jag "bara" en 6-lådors byrå och en telefonhylla kvar :)

12 kommentarer:

  1. Oj oj oj nu är jag inspirerad :)
    Kanske ska hitta något teakobjekt som behöver lite kärlek ;-)

    SvaraRadera
  2. Gud så roligt, vad fint det blev.

    SvaraRadera
  3. loppisfia: Tack :) Det är jättekul när slitna möbler blir så fina och man vet att man har gjort det själv!

    SvaraRadera
  4. Ja, det här inspirerar verkligen. Nästa lilla teakbord som står och ser ledset ut på en loppis ska jag köpa och öva på!

    SvaraRadera
  5. Libby: Gör det :) Är det inget man får plats med själv kan man ju fixa till det och sälja dyrt på Blocket ;)

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jag har tittat igenom din blogg och tycker du är superduktig på att piffa saker du fyndat! Jag har precis fyndat min första teakmöbel, ett matbord med iläggsskivor och fastän det är i rätt fint skick så behöver det behandlas. Har du några tips att ge en nybörjare? Skivan har en fläck som är grå men något transparent, lite mindre än en femtioöring till storleken. Har du någon aning om hur man fixar något sådant? Sedan undrar jag vad du använder för olja till dina möbler. Rekommenderar du någon färdig produkt, eller blandar du själv?

    /Gabriella

    SvaraRadera
  7. Gabriella: Tack, var roligt att du tycker det :) Jag ver helt grön när jag började med byrån så jag kollade runt på Internet hur man skulle göra och det funkade bra.

    Det finns något som heter Ring Remover som ska funka för att ta bort vattenringar och värmefläckar. Det låter som något sånt du har på ditt bord. Jag har inte provat det själv men om du inte vill slipa ner hela bordet så kan det ju vara värt att prova. Man kan få gnugga en bra stund med det har jag hört men det ska visst funka.

    Om du ska slipa bordet så använd slipkloss och slippapper (lite grövre från början och sedan finare) men var försiktig! Om det är fanér så är den inte så tjock. Jag har oljat med vanlig teakolja som man köper på ICA. Det finns nog bättre varianter att köpa och proffsen blandar ju sin egen (terpentin & linolja eller nått sånt?) men den från ICA duger tycker jag. Om man har slipat bordet får man olja ganska många gånger tills träet är mättat. Om du bara ska fräsha upp bordet kanske en gång olja räcker.

    Det finns också en produkt som heter Fulgentin (http://www.precisensan.com/html/fulgentin.htm) som är bra till det mesta. Den kan man använda för att fräsha upp möblerna lite då och då.

    Hoppas mitt svar kan vara till någon nytta :)

    SvaraRadera
  8. Hej igen!

    Tack för tipset! Jag ska nog våga mig på att försiktigt slipa hela bordet med fint sandpapper, så försvinner förhoppningsvis även fläcken. En försäljare av teakmöbler tipsade även han om Fulgentin men sa att teakolja är att föredra om möbeln är torr, vilket den blir efter slipning. Tack än en gång och fortsätt med din fina blogg!

    /Gabriella

    SvaraRadera
  9. Står precis i valet & kvalet gällande ett runt matbord i teak som mammas väninna vill bli av med för en billig peng och tror jag vågar mig på det efter att ha läst detta inlägg! Det är helt klart fanér så det blir väl till att slipa med riktigt fint sandpapper helt enkelt, eller tror du att det är bättre att lämna bort den till ngn som pysslar med sådant på heltid? Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt :) Det beror nog på hur mkt skadat det är? Jag skulle nog lämna in det om det är mkt skador men är det bara ytligt, tex vattenringar eller mörka ringar som ofta sitter i ytskiktet, kanske tom i lacken om det är lackat, så skulle jag prova själv med fint sandpapper. Gärna slipmus eller liknande. Kom ihåg att slipa i fibrernas riktning. Olja ordentligt sedan, många varv med avtorkning mellan. Ända tills träet är mättat och inte suger in oljan längre. Vårt vardagsrumsbord har Jag oljat med vaxolja som ger lite motstånd mot väta. Jag har ett köksbord som jag ska ta mig an snart men det är i massiv teak så där har jag lite mer att jobba med :) Lycka till!

      Radera
    2. Tusen tack! Vilka bra tips! Kan nog bli så att jag hör av mig igen om jag fastnar! :D

      Radera

Skriv gärna en kommenter!