03 december 2015

Lucka 3: Sommarfyndat julpynt

För tredje året i rad är vi en drös bloggare som gått ihop för att bjuda er Retrobloggarnas Julkalender. I måndags kunde ni läsa lucka 1 hos Precis en sån och igår, lucka 2 hos Mangania du älskade...
Idag är det min tur!

Att fynda julpynt under sommaren är bland det roligaste som finns. Priserna är finfina och under devisen "det är snart jul" så handlar vi för glatta livet allt som faller oss i smaken. För det blir ju som bekant jul trots att det inte blir vinter...

Jag tänkte visa er några av sommarens finaste. Många av dem är tom som tidiga julklappar! (Som synes på det fina ljuset så är bilderna inte tagna under julen utan i juli!)

En sån här vacker trägran för ljugransljus har jag länge spanat in. Hos Graninge Bruk Antik kunde jag inte motstå den här. Ni förstår säkert varför!


Gamla vackra julkulor, eller pumlor som de så klart bör benämnas, slinker med lite här och var på sommarloppisarna.
-Vad kostar den här?
-Den kostar väl en krona kanske. Äh, den får du!
Ingen ovanlig konversation, i alla fall inte i de ångermanländska byarna, där vi sommarloppar en hel del. Fågeln nedan, den bland pumlorna, betalade jag en tjuga för. Ett fynd, inser alla som vet var de går för på Tradera så här innan juletid!



Ytterligare sex fåglar, varsamt packade i sin lilla låda, köpte jag på Graninge Bruk Antik. Lite mer än en tjuga styck för dem men det var de värda. Micke & Solan, ägare av Graninge Bruk, hade kommit över en skatt av julpynt när de köpt ett hem i början av sommaren. Vi hade lyckan att få titta ner i låda efter låda med gammalt vackert julpynt när vi var hemma hos dem på middag. En riktig dröm!


Den här fina lilla kartongen fick jag i present av dem för att jag beundrade den så mycket. Den är tom men vad gör väl det!? Saker förpackades helt klart snyggare förr! 


Vi fick ännu en liten kartong med oss hem. En som gav mig en hel del beslutsångest! Vi fick nämligen välja en av alla lådor med vackra pumlor, som vi skulle få i present! Efter mycket velande föll valet på den fina kartongen med flygplatsen, som helt säkert innehållit något annat en gång i tiden. Alla små askar, kartonger med pumlor eller tomtar från det här hemmet var noga märkta. Så otroligt roligt att veta något om det som ligger däri! "Diverse 1927 gamla och senare köpt 1955".


Kartongens innehåll är som godis! Det är några modeller här som jag aldrig sett tidigare. Påfågeln nedan tex. Jag längtar verkligen efter att få klä granen!




Egentligen är det Mattias som är den stora julnörden i familjen, även om jag inte är så svårflörtad jag heller. Pumlor och julgranspynt är min stora passion, medan tomtar är Mattias grej! Det visste så klart Micke och Solan så den här skinande blanka tomten hade de lagt undan som en present till honom. Vi blev verkligen bortskämda under den där jul(i)kvällen!


Tomten har så klart också anteckningar på sin lilla låda. "Tomtefigur i porslin Anno julen 1978. Tillhör Solgerd".


Antagligen har Solgerd nu kilat vidare mot grönare ängar, snöigare vintrar, eller vad som nu väntar där på andra sidan. Vi tackar henne för att hon skrivit små anteckningar på sina julkartonger och vi tackar Micke & Solan, och alla andra generösa loppisägare i Ångermanland, för att att vi den här julen kan pynta med ännu mer gammalt fint julpynt!

Imorgon öppnas lycka 4 hos 50-tals keramik.
Hela listan med kalenderbloggare hittar ni bla. hos Retrolux, som varit den drivande kraften bakom årets kalender. Bra jobbat Anna, och alla andra som hängt på i år!

4 kommentarer:

  1. Jag älskar de gamla sköra pumlorna! Hela granen är full under julen (skulle nog räcka till att pynta fyra granar...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här :) Det blir bara fler och fler för varje jul!

      Radera
  2. Underbara julkulor och granen ger ju ha-begär!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!