05 mars 2015

Min Arka

Jippie! Äntligen är jag ägare till en alldeles egen Arka! Det var faktiskt 6 månader sedan jag köpte den men det har inte blivit av att visa den här på bloggen tidigare.


Mitt inlägg Pinnstolar (ännu bara i mina drömmar), skrivet för ca 4 år sedan, ligger tvåa på listan över mest lästa inlägg sedan starten av bloggen. Pinnstolar är poppis och trenden har inte dalat sedan dess. Då skrev jag så här:
"Min favorit bland pinnarna är Yngve Ekströms Arka som formgavs 1955. En låg och bred stol som med en liten dyna och kanske en snygg kudde kan bli ganska mysig. Min dröm är ett någon gång fynda en Arka att mysa i framför braskaminen...som jag också drömmer om..."

Någon braskamin har det ännu inte blivit men en Arka har jag i alla fall fått tag på. Om jag fyndat den kan väl diskuteras men jag har iaf betalat mindre än det hade kostat att ropa in en på nätauktion. Min stol hittade Mattias på annonssajten Lokus på nätet. Jag ringde snabbt och säljaren blev lite förvånad över att jag hittat annonsen innan den ens hunnit publiceras i lokaltidningen. När tidningsannonsen ändå gick i tryck på lördagen stod det SÅLD med stora röda bokstäver tvärs över. Tji fick alla som också ville ha en Arka :)



Min stol är målad i en pärlgrå nyans (originalfärg?) och har en hel del avskavda partier. Jag väljer att se det som patina och låter den vara ifred! Stolen har en originaldyna i orört och förvånansvärt bra skick. Snacka om tur att nyansen på dynan passar perfekt i vårt vardagsrum! Jag kan inte vara mer nöjd.

Kudden, med tyg av Maud Fredin Fredholm, har Britt-Marie Tjernlund sytt (delägare i Retro och Design Ateljén och driver bloggen Randiga Tråden).


Arkan är faktiskt en väldigt skön stol som har perfekt sitthöjd för mig vid vardagsrumsbordet. Den står mest i sitt hörn och är snygg men när det behövs fler sittplatser paxar jag gärna denna!

Instagram visade jag min Arka i september 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!