11 januari 2013

Topp-5 2012

Ännu ett år har gått. Ett år fyllt av roliga fynd och roliga upplevelser. Nu ser vi fram emot ett lyckligt och fyndrikt 2013 och först och främst den kommande våren. Vi ska inreda uterummet som vi byggde i höstas och jag ser väldigt mycket fram emot att visa er hur det blir. Det blir en och annan designklassiker att vila ögonen på :)

Men innan jag drömmer mig allt för långt bort in i 2013 så blir det en återblick med en topp-5 från 2012. Fem favoriter utan inbördes ordning.
Varsågoda!

Rio från Ajfa
Lycka är att hitta en perfekt möbel som man inte ens visste fanns. Och när priset är 1500 kr och man t.o.m. får den levererad 25 mil från Graninge och in i hallen i Holmsund så blir affären ännu bättre. Tack till S:t Olofs Antik som reserverade den under lång tid och sedan levererade den hit.


Ännu roligare blev fyndet när jag visade det på bloggen och fick kontakt med "Niclas i Hjo" som satt inne med information om möbeln. Jättetack till Niclas!

"Ajfa Betyder Andersson, Johansson, Fläring, algottson. Där Sven Färing var min morfar. Han köpte sedemera ut de andra och drev företaget fram till 1975 då han sålde Ajfa till Wards Ateljeér i Tibro. Fabriken lades ner runt 1979 om jag inte mins fel. Skåpet Rio har jag ingen info om (Ska kolla med di gamla) Men det är nog tillverkat i Källebacke fabriken som låg i Hörnebo strax utanför Tibro. I början på 1960 talet byggdes en ny fabrik på industriområdet Baggebo i Tibro (Järnvägsgatan 4) Och då var tillverkningen koncentrerad på stora bokhylleserier som då började bli populärt. Några namn i denna serien är: Bokhyllan Branett, Olympa osv..
Mvh Niclas i Hjo"

"Hej igen Anna!
Nu vet jag mer om ditt Sideboard skåp. Modellen är från slutet av 50-talet och heter Rio. Ajfa gjorde denna typ av möbel fram till ca: 1963 då efterfrågan minskade. Det var då man gick över till bokhyllor istället. Din Rio är tillverkad i Källebake-Verkstaden Hörnebo Tibro.
Får jag reda på mera hör jag av mig.
(tycker själv det är kul att rota i gammal historia)
Häls
Niclas Froh
i Hjo"

Prisma G i modell LI (eller???)
Jag letade och letade i tre år efter ett fat till min ensamma kopp i modell LI. Så helt plötsligt i höstas så lossnade det! Först hittade Ann-Kathrine & Olof (S:t Olofs Antik igen) två koppar med fat till mig. Strax därefter hittade jag tre koppar med fyra fat på Tradera. Vad är oddsen? Nu har jag helt plötsligt sex koppar med fat :)


Men modell LI förresten? Efter lite funderande insåg jag att koppen varken är i den lilla, mellan eller den stora varianten av LI och fatet är inte heller LI men passar perfekt till koppen så de hör med all säkerhet ihop. Koppen måste vara en annan modell som är väldigt lik LI men i en annan storlek och med ett annat fat. Hur som haver, de är helt underbara! Här, under etiketten Bibi Breger, kan ni läsa alla mina inlägg om Prisma och se bilder på min samling.

Facebookgruppen Umeå Retro & Umeå Retromarknad
Ingen materiellt fynd med minst lika bra för det.
I början av året startade Mikael Söderlind (Retrofolk.se) Facebookgruppen Umeå Retro. Jag var en av de första att haka på och nu är vi drygt 300 medlemmar som är mer eller mindre aktiva. Genom gruppen har jag lärt känna många härliga människor i trakterna i och runt Umeå och några av oss träffas då och då på loppis eller auktioner. Vi hjälper varandra med samlandet och vi diskuterar allt möjligt relaterat till vårt stora intresse. I somras bjöd jag hem några på fika och vi pratar om att ta en fikaträff snart igen. Inte alla 300 men iaf "den innersta kretsen" :)
Ur Umeå Retro föddes också idén att dra ihop en retroloppis som sedan växte till Umeå Retromarknad som hölls på Obbola Folets Hus i september. Det blev en total succé och vi hade otroligt roligt! Nu har vi börjat prata om kommande Retromarknader :) Läs allt om Umeå Retromarknad här!
 

Palace
Jag har drömt om att kunna duka med Palace och nu kan jag det! Jag köpte stora delar av en servis på Tradera och kompletterade med de få delar jag hade sedan tidigare. Priset blev helt ok med tanke på att servisen är ganska ovanlig.


Tapeten Dandelion Clocks
Fondtapeten i vardagsrummet sattes upp i början av 2012. Jag njuter av att se den varje dag och kan inte förstå hur vi klarade oss utan den???


Bubblare på listan är all kul uppmärksamhet som vårt hem och bloggen har fått i media under året. Jag har fått äran att vara med i både Västerbottens Kuriren, Hemmets Veckotidning och Hus & Hem Retro. Under etiketten "I media" kan ni läsa om detta.

GOTT NYTT ÅR!

8 kommentarer:

  1. Sa jag inte att det finns minst 3 storlekar av många av Gustavsbergs koppar? Om den är mittemellan så är det en sk LI 1 1/2, dvs den storlek som användes till TV-faten. Just detta att den gjordes till TV-faten kan vara anledningen till att det inte gjordes LI-fat till den, utan att man då tog fram ett fat i efterhand, eller använde en annan färdig modell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi diskuterade ju den storleken också men jag har för mig att måtten inte stämde på mina koppar? Det vore ju annars en logisk förklaring till att man har ett annat fat till den. Har du mått på LI 1 1/2?

      Radera
    2. Just ja, den finns ju med i Servisporslin. Rymden på LI 1 1/2 ska vara 21 cl men min kopp rymmer 24 cl. LI 2 rymmer 27 cl. LI 1 1/2 ser smalare ut än mina koppar.

      Radera
    3. Ja, just det ja, men att det är nån annan modell är nog uteslutet, ska kolla lite på mina och mäta igen. Det kan ju som jag skrev finnas ännu fler storlekar.

      Radera
  2. Vilket år! Rio är ju helt magisk, verkligen fint att det har en vitrindel. Och att få en hel servis låter inte heller fel. Bra fyndat! :)

    SvaraRadera
  3. Rio-skåpet är så fint så jag blir en aning grön.... Just ett sådant vill jag hitta till köket. Hoppas 2013 blir lika lyckat för dej.

    SvaraRadera
  4. Skåpmöbeln är verkligen snygg! Avundas verkligen!

    SvaraRadera
  5. Fin klass och en riktig-vill-ha-känsla dyker upp när jag ser din Palace-servis! Skulle jag bara hitta kannan med sin fina form skulle jag bli mer än lycklig. Men även din Rio och,,,så fint!
    Ha en tursamt loppisår 2013!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!