26 september 2012

Vårt sideboard från Ajfa

Här är den helt fantastiska möbeln som vi köpte från S:t Olofs för ynka 1500 kr! Då ingick även transporten från Graninge till Holmsund, en nätt sträcka på 25 mil, och hjälp att bära in den ;) Ann-Kathrine och Olof levererade den dagen innan Umeå Retromarknad men vi hade reserverat möbeln redan i somras.


Sideboardet med fast överdel och vitrin kommer från Ajfa Möbelfabrik i Tibro. På baksidan står "Ajfa-Rio" och en massa siffror skrivet med spritpenna men jag glömde fota det innan vi ställde det på plats. Kanske heter modellen Rio? Tavelhyllan i ek som sitter ovanför ska nog inte sitta kvar, den är en rest från vårt tidigare möblemang. En väldigt snygg överhylla levererades nämligen också men den har vi inte fått upp ännu. Vi har inte ens testat hur den passar där men om den passar så kommer foton när den kommit upp.

Den här bilden på vitrindelen har ni sett tidigare men jag visar den igen. Möbeln blir verkligen komplett med ett litet vitrinskåp i mitten där man kan ställa det finaste man har :)


Skåpen på var sida om vitrinen har praktiska skjutluckor och något snyggt mörkt träslag invändigt. 


Två av lådorna har mörkrött tyg som gör att besticken ligger fint. Vi saknar dock någon form av "lådavdelare" i trä för besticken. Någon har kanske tips på var man köper dem eller hur man gör dem själv på något smidigt sätt?


Möbeln har två dubbla underskåp och det ena har en lådhurts innanför dörren. Tyvärr finns inga extra hyllor trots att det finns hål för såna så vi ska fixa några själv för att maximera förvaringen.


Det finns bara en nyckel till underskåpen men jag hoppas få tag på en till likadan. Jag gillar verkligen den ovala formen. Hjälp att hitta en likadan nyckel uppskattas!


AB AJFA Möbelfabrik TIBRO SWEDEN
Det gjordes fina möbler förr!

16 kommentarer:

  1. Fabulöst! Ett sådant vill jag också ha! Jag är så avundsjuk...

    SvaraRadera
  2. Det är klart att överhyllan passar. Det kommer att bli kanon.

    SvaraRadera
  3. Det som känns riktigt trevligt på denna sideboard är den lilla vitrinen där man, placerat bakom glas, kan ha det allra finaste,,,känns lite ovanligt men vilket fint blickfång!

    SvaraRadera
  4. Så genomtänkt och så annorlunda. Jättesnyggt!

    SvaraRadera
  5. Förstår att ni blev kära i den. Och vilken service från butiken, sånt gillas :)

    SvaraRadera
  6. Jättefin, vi har sålt ett likadant :) Det vore kul om någon hade lite info om Ajfa!

    SvaraRadera
  7. Oj oj oj vilket läckert sideboard!!!
    Stort grattis till fyndet!!! =)

    SvaraRadera
  8. Ojojoj, vilket snyggt sideboard! Älskar vitrindelen!

    SvaraRadera
  9. Ajfa Betyder Andersson, Johansson, Fläring, algottson. Där Sven Färing var min morfar. Ha köpte sedemera ut de andra och drev företaget fram till 1975 då han sålde Ajfa till Wards Ateljeér i Tibro. Fabriken lades ner runt 1979 om jag inte mins fel. Skåpet Rio har jag ingen info om (Ska kolla med di gamla) Men det är nog tillverkat i Källebacke fabriken som låg i Hörnebo strax utanför Tibro. I början på 1960 talet byggdes en ny fabrik på industriområdet Baggebo i Tibro (Järnvägsgatan 4) Och då var tillverkningen koncentrerad på stora bokhylleserier som då började bli populärt. Några namn i denna serien är: Bokhyllan Branett, Olympa osv.. Mvh Niclas i Hjo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Niclas!
      Jättetack för din information! Jag uppskattar verkligen att få mer kunskap! Om du får veta mer om just detta sideboard skulle jag bli jätteglad om du hörde av dig igen! :)

      Radera
  10. vilken fantastisk möbel! så mycket den sväljer och så snygg den är. blev grön av avund och börjar så smått titta efter något liknande till mig själv, till mitt nya hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi är väldigt nöjda med vår fina möbel :) Den gör oss glada dagligen. Lycka till i letandet av något liknande. God jul!

      Radera
  11. Hej igen Anna!
    Nu vet jag mer om ditt Sideboard skåp. Modellen är från slutet av 50-talet och heter Rio. Ajfa gjorde denna typ av möbel fram till ca:1963 då efterfrågan minskade. Det var då man gick över till bokhyllor istället. Din Rio är tillverkad i Källebake-Verkstaden Hörnebo Tibro.
    Får jag reda på mera hör jag av mig.
    (tycker själv det är kul att rota i gammal historia)
    Häls
    Niclas Froh
    i Hjo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Tack, vad roligt att höra! Jag ska dela med mig av den nya kunskapen på bloggen framöver :)
      Ha det gott!

      Radera

Skriv gärna en kommenter!