07 september 2010

Lotus gul

Igår hämtade jag ut ett paket innehållande två härliga kaffekoppar som en bloggkollega haft vänligheten att köpa till mig.
.
Gustavsbergs Lotus Gul av Bibbi Breger, på min favoritmodell LI av Stig Lindberg.
.
Det var när jag läste Svenskt Retros inlägg om ett Lotus gul fynd som jag bad honom köpa två koppar till mig, och vips så hade de hittat hem till mig i Holmsund. Kopparna fyndade han för ynka 20 kr/st. Tyvärr är faten väldigt blekta så nu är jag på jakt efter två kaffefat i LI-modell. Har möjligtvis Benny på Porslinsbloggen eller någon annan två fat i gömmorna?
.
Tusen tack för kopparna Mats! (som jag inte ens behövde betala för!)

7 kommentarer:

  1. Jo, jag tror faktiskt det... :-) måste nog kolla, men jag har för mig att jag köpte 5-6 st extra för ett år sen, jag har en kopp med fat också, men den ska jag ha kvar!

    Tack för kruset förresten, det tar sin plats i hyllan till dess jag fixat ett utan skador, jag saknade den storleken så det får stå framme :-)

    SvaraRadera
  2. Herr Movarp: Du har ju allt i dina gömmor...nästan iaf :) Om du har två till övers så köper jag dem gärna. Det är alltså till den minsta LI-modellen, faten är ca 13,5 cm i diameter och ringen som koppen står i drygt 5 cm.
    Bra att kruset kom fram! Det är ju i ruskigt taskigt skick men du får byta ut det när du hittat ett felfritt :)

    SvaraRadera
  3. Min syster är storsamlare av Lotus gul. Det som är så knivigt med den är ju att så många har så taskig dekor. Den är verkligen känslig.

    SvaraRadera
  4. Annie S: Ja de är fina :)

    Lybtar: Ja de verkar vara väldigt känsliga för jag har också sett många med dålig dekor. Jag har lite tallrikar och grejer sedan tidigare men de är i finfint skick :)

    SvaraRadera
  5. Jag har lite funderingar över de bleka faten. Kan det vara så att det är de äldre delarna som inte tålde maskindisk. Jag köpte en kopp igår av samma modell som dina. Den är i perfekt skick. När jag vände på den såg jag att den var VDN-märkt. Då är den ju tillverkad först på sextiotalet. Eftersom den är märkt 555 ska den ju tåla 75 graders diskmaskin. Är dina fat VDN-märkta?

    SvaraRadera
  6. Moster Mjölgumpa: det är möjligt att man började med dekoren under glasyren och VDN-märkte porslinet senare. Alla delar jag har är med dekor ovan glasyren och ingen VDN under. Men Lotus tillverkades ju ända till 70-talet. Önskar att mina tålde diskmaskin! ;)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommenter!