25 juli 2010

Chinese Rose

Här är mitt oväntade porslinsköp! Jag blev själv lite överraskad men jag kunde bara inte låta bli dessa underbara engelska kaffefat som stod i en 5-kronorslåda på bron utanför antikhandlaren i Lögdeå.
.

Tre kaffefat från engelska Old Foley. Dekoren heter Chinese Rose.
.

Jag föll för de underbara färgerna och lyxen med dekor även där kaffekoppen ska stå.
.

Stämpeln (bilden envisas med att vrida sig)
.
Old Foley började sin tillverkning i Staffordshire i England 1897 och lades ner 1989. Chinese Rose tillverkades under alla fabrikens levdansår. När mina fat är tillverkade går nog att utläsa av stämpeln men jag har inte orkat googla mig till det.
.
Jag blev däremot nyfiken på kopparna till faten så jag googlade lite men blev besviken när jag såg bilden här nedan. Det är verkligen ingen kopp som passar min smak! Mina fat kommer jag nog att ställa värmeljus på istället!
.
Modellen på koppen är inte "min kopp te".
.
Det finns många delar med denna dekor men jag nöjer mig nog med mina kaffefat!
.
.
Så, det var ett lite oväntat inlägg på Ljuva 50-tals 1-årsdag! ;)
Men jag har varit och fyndat lite idag också...vad det blev kanske jag visar imorgon. Då utlovas 50- och 60-tal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommenter!